ماجرای ناپدید شدن “عباس یزدان پناه” ابعاد تازه‌ای یافت

0
201

خبرگزاری فرانسه، به نقل از روزنامه تایمز و گاردین گزارش داد؛ اداره مبارزه با کلاهبرداری‌های بزرگ بریتانیا، اطلاعاتی را که از کامپیوتر شخصی عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان ایرانی-بریتانیائی در اختیار داشته است، در قبال درخواست جمهوری اسلامی به آنان منتقل کرده است.

پس از آنکه برخی از منابع خبری از ناپدید شدن عباس یزدان‌پناه یزدی (معروف به عباس یزدی) بارزگان ایرانی دارای تابعیت بریتانیا، ساکن دبی، در روز چهارم اوت در دبی گزارش دادند و سپس کشف جسد او در فجیره، یکی از شیخ نشینهای امارات، اکنون روزنامه های تایمز و گاردین در گزارشاتی اعلام کردند که اداره مبارزه با کلاهبرداری‌های بزرگ بریتانیا، اطلاعاتی را که از کامپیوتر شخصی عباس یزدان‌پناه در اختیار داشته است، در قبال درخواست جمهوری اسلامی به آنان منتقل کرده است.

باوجود آنکه جزئیات ماجرای ربوده شدن بازرگان ایرانی-بریتانیائی هنوز در ابهام قرار دارد، اما به تدریج انتشار برخی گزارشها برای روشن شدن ماجرا موثر خواهند بود.

عباس یزدان‌پناه یزدی از روز چهارم تیرماه در دبی ناپدید شده بود. گفته می شود که وی یک روز پس از آنکه از دفتر خود در دبی از طریق ارتباط اینترنتی ویدئوئی بعنوان شاهد در پرونده کرسنت گواهی داد، ناپدید شده است.

در روزهای اخیر خبرهائی مبنی بر پیدا شدن جسد این بازرگان ایرانی-بریتانیائی در فجیره، یکی از شیخ نشینهای امارات منتشر شد. گفته می شود فجیره مکانی است که قاچاقچیان و عوامل جمهوری اسلامی در این منطقه فعالیت دارند.

پس از ناپدید شدن عباس یزدان‌پناه یزدی، اتهام هائی علیه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خصوص ربودن این بازرگان ایرانی-بریتانیائی مطرح شد.

وزرات خارجه بریتانیا که این اتهام ها را قابل تامل برشمرده بود، بطور مستقیم نگرانی خود را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت عباس یزدان‌پناه یزدی منتقل نمود اما جمهوری اسلامی هر گونه دست داشتن نهادهای ایرانی در اقدامات غیرقانونی در امارات را تکذیب کرد.

روزنامه تایمز در گزارشی از بازداشت 6 ایرانی مرتبط با پرونده ربوده شدن عباس یزدان‌پناه خبر داده است. همین نشریه انگلیسی زبان اعلام کرده که اداره مبارزه با کلاهبرداریهای بزرگ بریتانیا اطلاعاتی را که از کامپیوتر شخصی این بازرگان ایرانی-بریتانیائی بدست آورده بود به همراه دفترچه آدرس های وی که به نسخه ای از آن دست یافته بود را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است.

دولت بریتانیا، ده سال پیش، بدنبال درخواست مقامهای نروژ در خصوص قراردادی میان عباس یزدان‌پناه یزدی و یک شرکت نفتی نروژی استات اویل به مبلغ 15 میلیون دلار، به اطلاعات شخصی این بازرگان دست یافته بود. اتهامی که آقای یزدی از آن تبرئه شد اما اطلاعات در نزد نهاد بریتانیائی مبارزه با کلاهبرداریهای بزرگ، باقی ماند.

این گزارشها در حالی منتشر شده که جمهوری اسلامی ایران در این دوران در پائین ترین سطح روابط سیاسی با دولت بریتانیا قرار داشته است.

برخی منابع همچنین از دوستی دیرینه میان عباس یزدان‌پناه یزدی با مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و همکاری تجاری آنان اطلاع دادند.

به رغم گزارشات منتشر شده مبنی بر کشف جسد این بازرگان ایرانی-بریتانیائی، همسر عباس یزدان‌پناه، روز گذشته (جمعه) در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت که هنوز این ادعا مورد تائید قرار نگرفته است و وی به محض دریافت اطلاعات بیشتر آن را منتشر خواهد کرد.