ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اینترنتی اپل

0
205

در روز های اخیر وزیر تازه کار ارتباطات ایران به حذف اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اینترنتی اپل اعتراض کرده است. به نظر می رسد شرکت بزرگ اپل برای به دردسر نیفتادن به خاطر تحریم های ایران، این رویه را پیش گرفته است. شرکت کامپیوتری اپل به دلیل قوانین تحریم آمریکا رسما در ایران حضور ندارد. آیفون در ایران به طور قانونی فروخته نمی شود و اپل فروشگاهی در ایران برای ارائه خدمات ندارد.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: این محدودیت ها ایرانیان را از واردات قاچاقی میلیون ها آیفون از طریق دوبی و هنگ کنگ به ایران باز نداشته است. سازندگان اپلیکیشن ها در ایران هم عقب ننشسته و هزاران نرم افزار برای کاربران محلی درست کرده اند که از طریق فروشگاه آنلاین اپل قابل دسترسی است.

اما اینک اپل در اقدامی شدید، اپلیکیشن های ایرانی را از فروشگاه اینترنتی اپل حذف کرده است. شرکت اپل اقدام مشابهی را هم اخیرا در چین انجام داد. کاربران در چین می توانستند با استفاده از این امکانات سانسور حکومتی را دور زده و به اینترنت جهانی متصل شوند.

اپل روز پنج شنبه «اِسنَپ» را که اپلیکیشنی مخصوص جابجایی مسافر شبیه «اوبر» است و در ایران بسیار مورد استفاده است از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد. طی چند هفته اخیر اپلیکیشن های مربوط به تحویل غذا، خرید و دیگر خدمات هم از فروشگاه اینترنتی اپل حذف شده بودند.

به گزارش صدای آمریکا؛ اپل در پیامی به سازندگان این اپلیکیشن ها در ایران که از این ممنوعیت لطمه دیده اند، نوشت «بر مبنای مقررات تحریم آمریکا فروشگاه اپل نمی تواند میزبان، توزیع کننده یا طرف تجارت اپلیکیشن ها یا سازندگان اپلیکیشن هایی باشد که با کشورهای خاص تحت تحریم ارتباط دارند.»