مؤسسه «دفاع از دموکراسی» ‌خواهان عدم رفع تحریم‌ها از جمهوری اسلامی شد

0
158

در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی نامزدی آنتونی بلینکن برای سمت وزیر خارجه، از او پرسیده شد که آیا به نظر او، لغو تحریم‌های تروریستی علیه رژیم جمهوری اسلامی، از جمله تحریم بانک مرکزی، شرکت ملی نفت، بخش مالی و انرژی، به نفع امنیت ملی ایالات متحده است، وی پاسخ داد: «خیر»

او ادامه داد: «به نظرم هیچ چیزی در تعارض با اطمینان از این امر وجود ندارد که ما برای مقابله با حمایت رژیم جمهوری اسلامی از تروریسم، همه اقدامات ممکن از جمله سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را انجام می‌دهیم.».

حمایت دو حزب دموکرات و جمهموری‌خواه از تحریم‌های ویژه اقدامات تروریستی علیه رژیم جمهوری اسلامی، به سال 1984 برمی‌گردد زمانی که آمریکا برای اولین بار، جمهوری اسلامی را به عنوان کشور حامی تروریسم قلمداد کرد. از آن زمان به بعد، هر یک از روسای جمهوری آمریکا چه جمهوری‌خواه یا دموکرات و همچنین کنگره، گام‌هایی را برای تأیید مجدد سیاست آمریکا در مخالفت با حمایت مالی رژیم جمهوری اسلامی از تروریسم برداشته و برداشتن تحریم‌ها را با توقف فعالیت‌های مرتبط با تروریسم از سوی رژیم جمهوری اسلامی، پیوند داده‌اند.

سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی، تسلیحات را از طریق عراق و سوریه به حزب‌الله رسانده و برای حملات تروریستی حوثی‌ها در یمن، اسلحه و آموزش تدارک می‌بیند. رژیم جمهوری اسلامی همچنین حملاتی را علیه اپوزیسیون ایرانی در خاک اروپا از جمله دانمارک، فرانسه، هلند، بلژیک و آلبانی برنامه‌ریزی کرده ‌است.

رژیم جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، در سازماندهی چندین حمله مهم تروریستی دست داشته که آمریکایی‌ها را هدف قرار داده‌اند، از جمله بمب‌گذاری در سفارت آمریکا و پادگان‌های نیروی دریایی آمریکا در بیروت (1983) و برج‌های خبر در سعودی (1966). به گفته وزارت دفاع آمریکا، سپاه پاسداران، مسئول کشته شدن حداقل 603 سرباز آمریکایی در عراق است.

وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت که «رژیم جمهوری اسلامی دست کم از سال 2009 به القاعده اجازه داد تا از خاک این کشور به مثابه خط اصلی ترانزیت، استفاده کند که [القاعده] را قادر ساخت تا بودجه و پیکارجویان را به آسیای جنوبی و سوریه برساند.»

این وزارتخانه جایزه‌ای مالی را در ازای اطلاعاتی در مورد محمد اباتی، رهبر القاعده مقیم ایران مقرر کرده‌ است.

مؤسسه دفاع از دموکراسی تأکید کرده ‌است که درک نقش تاریخی کنگره در تصویب و نظارت بر اجرای تحریم‌های ویژه اقدامات تروریستی علیه رژیم جمهوری اسلامی و عوامل آن، درحال حاضر، اهمیت بیشتری پیدا کرده و بایدن متعهد به بازگشت آمریکا به برجام در صورت بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود شده آنهم رغم این که این توافق در حال حاضر شکست خورده و رژیم جمهوری اسلامی به علت پنهان کردن فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود هدف اجرای تحقیقات قرار گرفته، است.

در این گزارش از کنگره خواسته شده تا پیامی از سوی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه صرف نظر از موضع نمایندگان در قبال برجام با مفادی که مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق باشد، ارسال کرده و طی آن تأکید کند که هیچ گونه تخفیف تحریم‌های تروریستی درمورد رژیم جمهوری اسلامی، اعمال نخواهد شد.

العربیه نوشت؛ این موضع‌گیری سیاسی با سخنان بلینکن در کمیته روابط خارجی سنا و تعهد قبلی او در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2020 همخوانی خواهد داشت که طی آن گفت: «ما به تحریم‌های غیرهسته‌ای به عنوان ابراز قدرتمند احتیاطی علیه بدرفتاری رژیم جمهوری اسلامی در دیگر زمینه‌ها، ادامه خواهیم داد. به همین شکل تحریم‌های غیر هسته‌ای (چون تحریم‌های اعمال شده درعرصه تروریستی) نیز ادامه داشته و با قدرت تمام پیاده خواهند شد.»