لیلا حقیقت جو با قرار وثیقه ۲۲۰ میلیون تومان از زندان آزاد شد

0
249

لیلا حقیقت جو، خواهر فاطمه حقیقت‌جو، فعال سیاسی و نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم که روز ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵ به دلایل نامشخصی بازداشت شد، یکشنبه اول اسفند‌ماه با قرار وثیقه ۲۲۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.

فاطمه حقیقت‌جو پیش از این در گفتگویی گفته بود که سپاه پاسداران مسئول بازداشت خواهرش بوده و همچنین اتهام او «امنیتی» عنوان شده است. لیلا حقیقت‌جو  پیش از آزادی به بند عمومی زندان اوین منتقل شده بود.

همچنین یک منبع آگاه به وضعیت این زندانی در گفتگویی در تاریخ ۲۶ بهمن ماه گفته بود که در بازجویی‌ها از او درباره فعالیت های خواهرش خانم فاطمه حقیقت‌جو در آمریکا پرسیده شده است و به نحوی دستگیری او مرتبط با فعالیت‌های فاطمه حقیقت‌جو، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی است. فاطمه حقیقت‌جو اکنون در شهر بوستون آمریکا زندگی می‌کند و همچنان به فعالیت‌های سیاسی و مدنی خود ادامه داده است.

این منبع همچنین گفته بود: «از همان روزهای اول به خانواده گفتند اتهام او امنیتی است اما ما هنوز دقیقا نمی‎دانیم اتهامش چیست. در بازجویی‎ها از لیلا درباره فعالیت‎های خواهرش، فاطمه، پرسیده‎اند مثلا اینکه رییس او در آمریکا چه کسی است و مشغول چه کارهایی است. خود لیلا دو بار به آمریکا برای دیدن خواهرش سفر کرده که از او درباره سفرهایش پرسیده‎اند که چه کسانی را دیده، کجاها رفته و چه کارهایی در سفر کرده‎است.»

این منبع هچنین با اشاره به وضعیت بد جسمی لیلا حقیقت جو در زندان گفته بود او در زندان دچار قلب درد و چشم درد شده است در حالیکه پیش از این سابقه این بیماری ها را نداشته است.

به گزارش حبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ لیلا حقیقت جو، دانشجوی دکتری تاریخ هنر روز ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او تا زمان بازداشت کارشناس آثار هنری و پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی بود و پیش از این سالها در موزه کاخ گلستان به عنوان کارشناس مرمت آثار هنری شاغل بوده است. فاطمه حقیقت جو در گفتگویی با کمپین گفته بود بازداشت خواهرش ناگهانی صورت گرفته و او «با احضاریه یا تهدیدی» مواجه نبوده است. به گفته خانم فاطمه حقیقت جو، خواهرش هیچگاه فعال سیاسی نبوده و فقط یک هنرمند است.