لوران فابیوس: ایران و حزب‌الله به مداخله در سوریه پایان دهند

0
156

 لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه گفت که در قطعنامه پایانی نشست دوستان سوریه در دوحه، با اعلام این که «کمک فوری» به شورشیان خواهد شد، از ایران، عراق و حزب‌الله لبنان خواسته شد تا به دخالت خود در جنگ سوریه پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوحه پایتخت قطر، فابیوس پس از پایان نشست دوستان سوریه، به خبرنگاران گفت: «حزب‌الله لبنان نقش واقعا منفی در حملات شهر قصیر داشت. ما اصلا موافق نیستیم که جنگ سوریه به دیگر کشورها سرایت کند. بنابراین در قطعنامه‌ای که منتشر کردیم خواستیم که ایران و حزب الله لبنان به مداخله خود در این جنگ پایان دهند.»

وزیر امورخارجه فرانسه اضافه کرد که «ما می خواهیم لبنان به دور از درگیری های سوریه باشد اما ما نمی خواهیم که اقدامات تروریستی حزب الله در این کشور روی دهد.»

فابیوس گفت: به همین دلیل است که فرانسه به همراه دیگر کشورهای اروپایی شاخه نظامی حزب الله لبنان را در فهرست خود در زمینه سازمان های تروریستی قرار داده است.

همچنین در حالی که فرانسه و آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که در سوریه سلاح های شیمیایی علیه شورشیان استفاده شده، وزیر امورخارجه فرانسه دیروز اعلام کرد که کشورش داروهایی را برای حفظ جان هزاران نفر از گاز سارین، که یک سم قوی است، در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار داده است.

وی گفت: باید به این تراژدی پایان داد و در این زمینه راهی وجود ندارد جز راه دیپلماتیک و کنفرانس ژنو2. باید بشار اسد، حزب الله لبنان و ایران به نتایج این کنفرانس تن دهند.

در نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو دوستان سوریه، که از اعتراضات علیه حکومت بشار اسد حمایت می کنند، تصمیم گرفته شد که به شورشیان سوریه در زمینه تجهیزات کمک فوری کنند.

در قطعنامه پایانی این نشست که به امضای یازده کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، رسیده، آمده است: تمامی کمک های نظامی توسط شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه هدایت خواهد شد.

در این قطعنامه آمده که این کمک به منظور مقابله با حملات وحشیانه رژیم و همچنین محافظت از مردم سوریه است.

این قطعنامه می افزاید که مداخله ایران، حزب الله لبنان و عراق، تهدیدی برای یکپارچگی سوریه است.