لهستان پولانسکی را به آمریکا تحویل نمی‌دهد

0
143

دولت لهستان اعلام کرد رومن پولانسکی کارگردان لهستانی را به دولت آمریکا تحویل نمی‌دهد.

 دولت لهستان جمعه اعلام کرد رای دادگاهی در کراکف را که اعلام کرد پولانسکی به آمریکا عودت داده نمی‌شود به چالش نمی‌گیرد و با پذیرفتن این رای، به خواست آمریکا برای برگرداندن وی تن نمی‌دهد.

دادستان لهستان با صدور بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت قوه دادگستری لهستان به رای این دادگاه احترام می‌گذارد و دلیلی برای برگزاری یک دادگاه دیگر نمی‌بیند.

این تصمیم مهر ابطال بر تلاش آمریکا برای بازگرداندن پولانسکی به خاک آن کشور زد. این کارگردان برای داشتن رابطه با یک دختر ۱۳ ساله در دهه ۱۹۷۰ دادگاهی شد و به خاطر تمام نکردن مدت مجازاتش و ترک خاک آمریکا از آن زمان تاکنون تحت تعقیب است.

پولانسکی که دارای تابعیت فرانسه بود، با ترک کردن خاک آمریکا در فرانسه اقامت کرد و حالا با این رای دادگاه لهستان می‌تواند در زادگاهش نیز کار و زندگی کند.

پولانسکی چندی پیش اعلام کرده بود می‌خواهد فیلمی درباره ماجرای دریفوس در لهستان بسازد. تهیه کننده فرانسوی رابرت بن‌موسی این پروژه را در دست دارد و سال پیش اعلام کرد این فیلم را با بودجه‌ای ۳۵ میلیون یورویی جلوی دوربین خواهد برد. این فیلم با اقتباس از رمان ریچارد هریس با عنوان «یک افسر و یک جاسوس» ساخته می‌شود و به زبان انگلیسی و با بازی بازیگران آمریکایی و انگلیسی شکل می‌گیرد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، با تغییر دولت لهستان در ماه اخیر این احتمال می‌رفت که دادگستری دولت جدید حکم دادگاه کراکف را زیر سوال ببرد.