لهستان؛ اعتراض به کودک آزاری توسط مردان کلیسا

0
254

نزدیک به دویست شهروند لهستانی روز یکشنبه علیه آزار جنسی کودکان توسط کشیش های کاتولیک به خیابان آمدند.
معترضان در خیابان‌های ورشو پایتخت لهستان شعار می‌دادند: «کشیش‌ها مرتکب آزار جنسی علیه کودکان می‌شوند و کاردینال‌های عالی‌رتبه لهستانی با افشاگری‌ها مقابله و از کشیش‌ها حمایت می‌کنند.»

معترضان نقشه‌ای از کل لهستان را به عنوان پلاکارد با خود حمل می‌کردند که نشان می‌داد آزار و اذیت جنسی کودکان در جای جای این کشور توسط مردان کلیسا رخ داده است. دولت راست‌گرای لهستان اجازه نظرسنجی و سرشماری دقیق به سازمان‌های مردم نهاد را نمی‌دهد و به همین دلیل شمار تجاوزات و آزار جنسی کودکان در این کشور به درستی ثبت نشده است.

با این حال یکی از گروه‌های حامی حقوق کودکان در آخرین گزارش ادعا کرده است که در دو دهه اخیر دست کم ۵۶ کودک مورد آزار جنسی روحانیان قرارگرفته‌اند. شهروندان معترض در مقابل یکی از بزرگترین کلیساهای ورشو تجمع کردند.

مارک لینسکی، از سازمان «نترسیم» گفت که اعتراض این شهروندان برای خاتمه دادن به سکوت مردان مهم و تاثیرگذار کلیسای کاتولیک در لهستان است.

همزمان با ورشو، تظاهرات‌های دیگری در برخی شهرهای بزرگ از جمله پوزنان نیز برگزار شد.

به گزارش یورونیوز؛ به تازگی فیلم کلر که درباره فساد و آزار جنسی کودکان در صحن کلیسا است با استقبال ویژه ای روبرو شده است و از جمعیت ۳۸ میلیونی لهستان سه میلیون به تماشای این فیلم رفته‌اند.