لندن: جمهوری اسلامی باید فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه را متوقف کند

0
160

سخنگوی دولت بریتانیا روز دوشنبه 12 اوت 2019 گفت، جمهوری اسلامی باید فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه را متوقف كند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت: «بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه با جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در مورد بسیاری از موضوعات امنیتی از جمله پرونده جمهوری اسلامی گفت و گو خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه 11 اوت، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه بریتانیا در باره نحوه برخورد با جمهوری اسلامی به لندن سفر کرده است .

به نظر می‌رسد، که محور سفر بولتون بر تشویق بریتانیا برای بکارگیری سیاست شدیدتری علیه جمهوری اسلامی و همگام کردن لندن با واشینگتن برای فشار بیشتر به جمهوری اسلامی و تامین امنیت کشتیرانی در آبراه‌های بین المللی و تنگه هرمز و همچنین موضوع شرکت «هواوی چین» متمرکز خواهد بود.

در حالی که بریتانیا خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می‌کند، بسیاری از دیپلمات‌ها انتظار دارند که اعتماد لندن به ایالات متحده به طور فزاینده‌ای بیشتر شده است.

مذاکرات دو روزه بولتون که بخشی از محورهای آن بر مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متمرکز است، نشان دهنده تلاش کاخ سفید برای تقویت روابط واشینگتن با نخست وزیر جدید انگلیس بوریس جانسون است که پس از تیره شدن روابط میان ترامپ و نرزا می نخست وزیر سابق انگلیس، صورت می‌گیرد.

بریتانیا هنوز از توافق هسته‌ای سال 2015 جمهوری اسلامی و کشورهای قدرتمند جهان حمایت می‌کند اما در برخی از نگرانی‌های آمریکا در رابطه با فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی و دخالت های جمهوری اسلامی در امئر داخلی کشورهای منطقه و همچنین مسئله امنیت کشتیرانی در خلیج با سیاست واشینگتن همسویی دارد.

آمریکا سال گذشته با خروج از برجام تحریم‌های همه جانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت و از 22 آوریل سال جاری تحریم‌های نفتی را اجرایی کرد

از سوی دیگر روابط ایران و بریتانیا توقیق کشتی نفتکش جمهوری اسلامی در تنگه جبل طارق رو به وخامت رفت جمهوری اسلامی نیز در تلافی یک نفتکش بریتانیایی را در دریای عمان توقیف کرد.این اقدام باعث تیره تر شدن روابط لندن با تهران شد.

بریتانیا ماه گذشته اعلام کرد به طرح آمریکا برای ساختن ائتلافی که مأموریت امنیتی دریایی در تنگه هرمز برای محافظت از کشتی های تجاری خواهد پیوسته است.

به گزارش العربیه؛ یک مقام بلندپایه دولت ترامپ گفته است:«بولتون سعی خواهد کرد تا بریتانیایی‌ها را متقاعد کند تا فشارها را بر جمهوری اسلامی افزایش دهند. برخی مقامات جدید لندن اعلام کردند که توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی تقریبا مرده است .