لغو مراسم حج امسال ایرانیان

0
207

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به نوع برخورد و گفتار مقام های عربستانی که در دو دور مذاکره با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام مراسم حج امسال امکان پذیر نیست.

علی جنتی امروز یکشنبه در حاشیه همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز در محل این وزارتخانه به خبرنگاران اظهارکرد: متاسفانه زائران ایرانی نمی توانند امسال به حج بروند.

وی افزود: قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کنیم و اگر مقامات عربستان به نکاتی که موردتوجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال کنیم اما با توجه به نوع برخورد و گفتارمقامات عربستانی که در دو دور مذاکره با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام مراسم حج امکان پذیر نیست.

جنتی ادامه داد: سازمان حج و زیارت در بیانیه ای مراتب را در این خصوص اعلام می کند.

از سوی دیگر سازمان حج و زیارت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به از دست دادن زمان برای برنامه‌ریزی و تدارکات امور حجاج ایرانی و عدم تأمین مطالبات “به حق ” جمهوری اسلامی اعلام می‌شود که به دلیل “استمرار کارشکنی‌های” دولت سعودی، زائرین ایرانی از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاری “محروم” می‌شوند. در این بینانیه همچنین اعلام شده که مسئولیت این موضوع بر عهده دولت عربستان سعودی است.

مقامات ایرانی در هفته‌های گذشته با انتقاد از عربستان سعودی مبنی بر “سنگ اندازی” برای اعزام زائران ایران به حج اعلام کرده بودند که در چنین شرایطی ممکن است امسال ایرانیان نتوانند در حج تمتع شرکت کنند. اما هفته پیش یک مقام عربستان سعودی با اعلام انجام مذاکراتی با مقام‌های ایرانی برای حل این مشکل از احتمال صدور “ویزای الکترونیک” برای زائران ایرانی خبر داده بود.

وی خاطرنشان کرد: بحث تأمین امنیت زائران برای ما بسیار حائز اهمیت بود؛ با توجه به سابقه دولت عربستان در سال گذشته و کشته بسیاری از زائران ایرانی و دیگر کشورها و نیز دستگیری‌های حجاج ایرانی ، ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندان‌ خود در عربستان نداریم.

به گزارش ایرنا و خبرگزاری فرانسه؛ جنتی تصریح کرد: ما عملاً 4 ماه زمان را از دست داده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم امکان اقامت زائران و عقد قراردادها را فراهم کنیم. دولت عربستان تعمداً کاری کرد تا زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند؛ به همین دلیل لازم بود ما نیز به طور روشن موضع خود را اعلام کنیم.