لبنان در التهاب یک انفجار بزرگ؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
496

یا حزب‌الله یا قحطی و نابودی!

سیاست‌های جمهوری اسلامی و اصرار به حضور نظامی در کشورهای متهم به فساد خاورمیانه پس از چهل سال لبنان را که محل رقابت‌های سوریه، اعراب خلیج‌فارس و اسرائیل بود به ورشکستگی کامل کشاند و جهنمی برای لبنانی‌ها، با تمدن‌ترین و مدرن‌ترین مردم این گوشه جهان بر پا کرد.

فقر گسترده، یخچال‌ها خالی، بانک‌های خالی از دلار، شمار زیادی از زنان خدمتکار اتیوپیایی و فیلیپینی در خانه‌های لبنانی‌ها اینک در گوشه خیابان‌ها گرسنه و سرگردان و بدون سرپناه رهاشده‌اند.

اقتصاد لبنان ویران شد و از همه مهم‌تر حزب‌الله هر چه بیشتر مسلح شد ولی حاصل این رقابت‌ها، تنها ویرانی یک کشور و مردمانش بود.

هر دلار آمریکا در مبادلات دیروز چهارشنبه 24 ژوئن 2020 در بازار سیاه بیروت با ۶۲۰۰ لیر لبنان معامله شد. درصورتی‌که از سال ۱۹۹۷ تاکنون نرخ برابری لیر لبنان در مقابل دلار حدود ۱۵۰۰ لیر بوده و هم‌اکنون نیز نرخ رسمی بانک مرکزی لبنان ۱۵۲۰ است.

میزان بدهی‌های داخلی و خارجی لبنان در عرض هفت سال دو برابر شده و معادل 150 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورمی‌باشد.

سازمان جهانی شفافیت اعلام کرد؛ سطح فساد در بخش عمومی لبنان از سال ۲۰۱۵ تاکنون ثابت مانده و این کشور هم‌رتبه با ایران، ۱۳۸ امین ساختار دولتی فاسد در میان ۱۸۰ کشور مورد ارزیابی، به شمار می‌رود

گفته می‌شود تابستان داغی در انتظار لبنانی‌ها می‌باشد، با توجه به اقدامات مربوط به کنترل ویروس کرونا هرروز بیش‌ازپیش بحران جدی اقتصادی و نقدینگی که از سپتامبر 2019 لبنان با آن دست‌به‌گریبان است افزوده خواهد شد.

ذخایر دلار بانك لبنان، كه از سال 1997 توانسته است لیر لبنان را در تراز با دلار تثبیت كند، در حال حاضر فقط 20 میلیارد دلار است، از این مبلغ 17 میلیارد دلار آن ذخیره بانك اجباری است.

محدودیت‌های برداشت و انتقال به دلار که به‌تدریج توسط بانک‌های تجاری از ماه نوامبر گذشته اعمال شد، نتوانست جلوی این خونریزی اقتصادی را بگیرد.

بااین‌حال، زندگی روزمره مردم و بخش خصوصی را بسیار پیچیده کرده است. برای واردات، اکثر شرکت‌ها امروز باید در بازار سیاه دلار تهیه کنند، جایی که پوند لبنان بیش از چهار برابر ارزش خود را ازدست‌داده است. بسیاری از آن‌ها در حال حاضر قادر به تحمل این افزایش هزینه‌ها نیستند. پیش‌بینی می‌شود امسال 13,8 در صد از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. بهای ارزاق به دو برابر افزایش‌یافته است نشریه فرانسوی فیگارو از یخچال‌های خالی مردم لبنان می‌نویسد.

پیامدهای اجتماعی این مشکلات بسیار دشوار می‌باشند. بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی کار، حدود 37 درصد لبنانی‌ها در ماه آوریل بیکار شدند و 48 در صد از مردم اکنون زیرخط فقر زندگی می‌کنند. بدون احتساب حدود 200 هزار کارگر خارجی در لبنان.

فرانس 24 گزارش داد، کارفرمایان کارگران خانگی اتیوپی و فیلیپینی، دیگر نمی‌توانند حقوق آنان را به دلار بپردازند و برخی از این کارگران سرگردان در کنار خیابان‌های بیروت در فکر بازگشت به کشورهای خود می‌باشند. برخی از این زنان تاکنون قربانی خشونت و تجاوز شده‌اند.

سال‌ها است که لبنانی‌ها عادت کرده‌اند از خدمتکاران اتیوپی و فیلیپینی ارزان در خانه‌های خود استفاده کنند.

شرکت‌هایی که هنوز سرپا ایستاده‌اند، افزایش قیمت واردات را بر روی اجناس می‌کشند. نرخ تورم در ماه مه 2020 به 56.5 درصد افزایش یافت به‌ویژه در مورد ارزاق و مواد خوراکی. این افزایش 10 درصد بیشتر از ماه آوریل بود.

به گزارش امروز نشریه اقتصادی فرانسه (Les Echos)؛ مایک آذر، یک کارشناس مالی می‌گوید “اگر طبقه سیاسی هیچ کاری انجام ندهد، ما به سمت افزایش فشارخون بالا می‌رویم.” وی گفت: “تزریق دلار تازه توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌تواند به ایجاد این پدیده کمک کند.” اما مذاکرات مربوط به طرح کمک مالی از سوی این نهاد که از اوایل ماه مه آغازشده است، به دلیل اختلاف‌نظرها از طرف لبنان متوقف‌شده است.

مایک آذر توضیح می‌دهد: ” گزینه دیگر کاهش مقدار لیر لبنانی در گردش برای کاهش مصرف و بنابراین واردات و همچنین تبدیل عظیم پس‌انداز لبنان به پس‌انداز آن‌ها به دلار است.” بااین‌حال، چنین انتخابی مستلزم تقویت محدودیت‌های بانکی بسیار غیرمعمول است. مایک آذر گفت: “باید داوری‌های سیاسی دشوار انجام شود.”

شرق روز گزارش داد؛ ولید المعلم معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه و همچنین شیخ حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله به لبنان پیشنهاد کردند که برای مقابله با قانون سزار یعنی تحریم‌های بسیار شدید آمریکا علیه سوریه، لبنان و سوریه با یکدیگر در برابر این طرح متحد شوند،

 در این هیاهو و فلاکت لبنان، کوری عصا کش کور دگر شود.

خبرگزاری فرانسه امروز پنج‌شنبه 25 ژوئن 2020 از قول رویترز گزارش داد؛ که ژنرال میشل عون رئیس‌جمهور لبنان نگرانی خود را از آغاز جنگ داخلی در کشورش اظهار داشت. عون گفته است تظاهرات اخیر در بیروت و بروز تشنج میان گروه‌های مختلف لبنانی ریشه در اوضاع وخیم اقتصادی لبنان دارد. ژنرال عون، اظهار داشت طرح یک گفتگوی ملی مورد مخالفت سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان قرارگرفته است که مدعی است این طرح اتلاف وقت و خاک پاشیدن به چشم است.

ایندیپندنت نوشت در لبنان جو آغاز یک جنگ داخلی حکم‌فرما است.

اورینت لو ژور؛ از شعارهای تظاهرات در برابر کاخ ریاست جمهوری نوشت؛ مردم می‌گفتند؛ دروغ بس است، گورتان را گم کنید.

بر اساس گزارش نشریه اوریانت لو ژور؛ در گفتگو با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان که از شیعیان می‌باشد وی گفته است؛ دولت بایستی روی رفورم متمرکز شود.

گره کور سیاسی حزب‌الله بر کمک‌های مالی به لبنان

به گزارش نشریه لبنانی اورینت لو ژور؛ (شرق روز) انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات متحده عربی گفت “ لبنان بهای روابط بد خود با کشورهای عربی خلیج‌فارس را می‌پردازد. منظور قرقاش نزدیکی لبنان و حزب‌الله به جمهوری اسلامی و دوری از برادران عرب می‌باشد. قرقاش افزود؛ اگر می‌بینیم برخی دوستان ما به‌ویژه قدرت‌های بزرگ توجه به لبنان دارند و برنامه‌هایی در راستای کمک‌های اقتصادی به لبنان مطرح می‌کنند ما در نظر داریم کمک‌های اقتصادی به لبنان اختصاص دهیم “. آمریکا، کشورهای اروپایی و اعراب خلیج‌فارس شرط کمک به حل بحران لبنان را موکول به دور شدن لبنان از جمهوری اسلامی، خلع سلاح حزب‌الله، اصلاحات بنیادین سیاسی در این کشور و روی کار آمدن دولتی بدون وابستگی به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر بحران سیاسی در لبنان مذاکرات این کشور را با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت 10 میلیارد دلار کمک مالی پیچیده کرده است.

شیخ حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله تهدید کرد زیر بار خلع سلاح و به‌ویژه خلع سلاح موشکی حزب‌الله نخواهد رفت.