لباس فضانوردان آینده رونمایی شد

0
264

ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس در پستی اینستاگرامی تصویری کامل از لباس فضانوردی آینده این شرکت را رونمایی کرد.

 ماسك تصوير كامل اين لباس را در كنار كپسول فضايي دراگون با اين توضيح منتشر كرد” لباس فضانوردي فضانوردان در كنار دراگون”. وي كه تصويري بسته‌تر اين لباس را طي هفته‌هاي گذشته رونمايي كرد‌ه‌بود اكنون جزئيات بيشتري از لباس را آشكار ساخته است.

مهم‌ترین ویژگی کم‌حجم‌تر بودن این لباس نسبت به لباس‌های فضایی رايج در ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی است، به بياني ديگر كم‌حجم بودن آن قابليت عملياتي لباس را مورد ترديد قرار مي‌دهد،‌اما ماسك تاييد كرده كه اين لباس تحت آزمايش فشار خلاء قرار گرفته‌است.

با اين‌همه متخصصان لباس جديد شركت اسپيس‌ايكس را لباس فضانوردي واقعي نمي‌دانند، زيرا لباس‌هاي فضانوردي حقيقي درواقع يك فضاپيماي شخصي و مينياتوري هستند كه درون آنها تمامي تجهيزات حياتي مانند سيستم تنفسي، گرمايشي و سرمايشي و سيستم محافظت دربرابر تشعشعات كيهاني گنجانده شده‌است. از اين رو لباسي مشابه آنچه ماسك رونمايي كرده از نظر ظاهر فيزيكي نمي‌تواند شامل چنين تجهيزاتي باشد در نتيجه نمي‌توان از آن در محيط خارج فضاپيما استفاده كرد.

ماسك مي‌گويد این لباس ضمن داشتن وزن کمتر از لباس‌های دیگر، انعطاف بیشتری داشته و چکمه‌های آن نیز سبک‌وزن‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. به گفته وي این‌لباس برای استفاده در محیط داخل کپسول‌های فضایی و محفظه‌های امن طراحی شده است و استفاده از آنها در محیط خلاء و سرد فضا برای انجام راهپیمایی مناسب نیست.

براساس گزارش همشهری به نقل از گيزمگ، این بدان معنی است که لباس فضایی اسپیس ایکس تنها مناسب زمانی است که محیط داخل فضاپیما دچار افت فشار ناگهانی شده و در آن صورت از فضانورد محافظت می‌کند.