لایووایر، نخستین مدل الکتریکی هارلی دیویدسون

0
280

هیولای نیرومند هارلی دیویدسون هم وارد عرصه موتورسیکلت‌های الکتریکی شد. لایووایر، نخستین هارلی دیویدسون الکتریکی از موتور ۷۴ اسب‌بخاری سود می‌برد و ۸۵ کیلومتر برد دارد.

عشق موتورسیکلت داشته باشید یا نه، موتورسیکلت باز باشید یا نباشید بدون شک هارلی دیویدسون را می شناسید. کم تر کسی است که هیولا های نیرومند هارلی دیویدسون را نشناسد. اما چه کسی تصور می کرد روزی این کمپانی آمریکایی که از سال ها پیش مورد توجه ویژه هیپی ها قرار گرفته بود، به ساخت موتورسیکلت های الکتریکی علاقه مند شود.

پروزه نخستین موتورسیکلت الکتریکی هارلی دیویدسون به نام LiveWire رسما رونمایی شد. ایده ساخت یک هارلی دیویدسون الکتریکی سال گذشته توسط متیو لواتیچ، در سخنرانی جشن صد و دهمین سالگرد فعالیت کمپانی مطرح شد.

او که مدیرعامل هارلی دیویدسون است بارها با این سوال روبرو شده که آیا کمپانی گرایشی به ساخت موتورسیکلت های الکتریکی دارد یا نه. او در این سخنرانی اعلام کرد دامنه فعالیت کمپانی بسیار گسترده است بنابراین این چالش هیجان انگیز را نیز با آغوش باز می پذیرد. مهندسین هارلی با این ایده به خوبی ارتباط برقرار کرده اند و از ابتدا کنجکاو بوده اند که یک هارلی دیویدسون الکتریکی چه حس، چه ظاهر و صدایی خواهد داشت.

منبع تامین نیروی LiveWire از یک موتور 3 فاز الکتریکی AC تشکیل می شود که 74 اسب بخار (55 کیلو وات) و حداکثر دور موتور 8000 دور در دقیقه تولید می‌کند. بیشینه گشتاور ۷۰.۵ نیوتن متر است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت 148 کیلومتربر ساعت است و شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن 4 ثانیه طول می کشد. شارژ کامل حدود ۳.۵ ساعت طول می کشد و با هر دور شارژ کامل LiveWire می تواند 85 کیلومتر را پشت سر بگذارد.

LiveWire جدید در یک تور در آمریکا به گردش درآمد و بسیاری علاقه مندان شانس آن را داشتند تا با آن سواری کنند. این تور در سال میلادی آینده به کانادا و اروپا نیز خواهد رفت. در حال حاضر LiveWire برای فروش عرضه نمی شود و صرفا بازخورد عموم در تور مورد بررسی قرار می گیرد. در آینده مشخص خواهد شد LiveWire به مرحله تولید می رسد یا خیر. کمپانی تاکید دارد واکنش عموم نقش اساسی در تولید LiveWire دارد. آن ها این پروژه را نمونه دیگری از مشارکت سرنوشت ساز مردم در تاریخ کمپانی می دانند.

به گفته کمپانی LiveWire میراث فراموش نشدنی برند را با آخرین فن آوری ها ترکیب می کند تا تعبیر تازه ای از حس، ظاهر و صدای رعب آور هارلی دیویدسون ارائه کند. در این مدل سرعت، شتاب و هیجان علاوه بر صدای جدید وعده داده شده است. کسانی که مایلند سواری با LiveWire را تجربه کنند اما گواهینامه موتورسیکلت ندارند می توانند از در تجربه شبیه سازی شده از آن را به نام JumpStart شرکت کنند.