لاپید: با آمریکا در جلوگیری از اتمی‌ شدن جمهوری اسلامی توافق داریم

0
216

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید اگرچه آمریکا و اسرائیل بر سر مساله‌ای هسته‌ای جمهوری اسلامی با هم اختلافاتی دارند، اما این «بحثی میان متحدان» است که «هدفی مشترک» دارند، و آن جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته‌ای تسلیحاتی است.

دوشنبه 7 مارس، لاپید با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ریگا پایتخت لتونی دیدار کردند تا درباره میانجیگری اسرائیل برای پایان دادن به جنگ روسیه با اوکراین گفت‌وگو کنند.

لاپید پیش از این نشست به خبرنگاران گفت که آنها همچنین درباره مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی گفت‌وگو خواهند کرد.

دیدار وزرای خارجه دو کشور پس از آن صورت می‌گیرد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته به درخواست اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد تا برای خاتمه جنگ در اوکراین میانجیگیری کند.

العربیه به نقل از رویترز نوشت، بلینکن گفت که ایالات متحده از تلاش‌های متحدانش برای میانجیگری و پایان دادن به جنگ قدردانی می‌کند، و تاکید کرد که هر راه‌حلی باید «استقلال و تمامیت ارضی» اوکراین را تضمین کند.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل: «اسرائیل در تلاش‌های جهانی برای توقف جنگ اوکراین مشارکت می‌کند. راه متوقف کردن این جنگ، مذاکره است.» لاپید همچنین با اشاره به جنگ اوکراین و مذاکرات هسته‌ای وین افزود که دیدار او با بلینکن در زمانی انجام می‌شود که «نظم جهانی در حال تغییر است».

به گزارش «رویترز»، اگرچه اسرائیل یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین نیست، اما با ایالات متحده به امید «اعمال نفوذ» بیشتر بر روند احیای توافق سال 2015 با جمهوری اسلامی به طور پیوسته در گفت‌وگو بوده است.

لاپید گفت: «این امری پوشیده نیست که ما در این مورد اختلاف نظر داریم، اما این گفت‌وگو بین متحدانی است که هدف مشترکی دارند و آن جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک کشور آستانه هسته‌ای است».