لاهیجی: سخنان علی یونسی نقض حقوق شهروندی است

0
363

علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفته است که «هر مسلمانی به حضرت مسیح توهین و بی‌احترامی کند از دین اسلام خارج است.» به گفته عبدالکریم لاهیجی، این سخنان به معنی حکم اعدام برای فرد از دین خارج شده و در واقع نقض حقوق شهروندی است.

گفتگو خبرگزاری فرانسه، با عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان ساکن پاریس

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ایرنا علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی جمعه شب با شرکت در کلیسای آشوری‌ها و کلدانی‌ها در تهران با بیان اینکه «عید میلاد مسیحیان فقط به مسیحیان تعلق ندارد؛ بلکه تمامی مسلمانان و ایرانیان در این عید سهیم هستند» تاکید کرد که «هرمسلمانی به حضرت مسیح توهین و بی‌احترامی کند از دین اسلام خارج است.»

وی در ادامه اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند از دین و آزادی‌های دینی اقلیت‌های مذهبی حمایت کند.

این درحالی است که پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همواره در گزارش‌های خود بر تضییع حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران تاکید کرده است.

وی در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که با وجود برخی اقدامات «مثبت» دولت حسن روحانی، موارد نقض حقوق اساسی شهروندان به ویژه زنان، فعالان مدنی و اقلیت‌های مذهبی همچنان ادامه دارد.

وی در گزارش ماه مارس گذشته خود اعلام کرد که تا تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۱۳ دست کم ۳۰۷ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر بوده‌اند که شامل ۱۳۶ بهایی، ۹۰ سنی، ۵۰ مسیحی، ۱۹ درویش (از جمله چهار وکیل درویش مدافع حقوق بشر) و دو زرتشتی بود.

مقامات ایران همواره اتهام نقض حقوق بشر در این کشور را رد کرده‌ و گزارش‌های احمدشهید را «نادرست» و «مغرضانه» توصیف کرده‌اند.

وضعیت اقلیت‌های مذهبی در دوره روحانی تغییر نکرده

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و فعال حقوق بشر ساکن پاریس به بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید که در دو سال گذشته و در دولت حسن روحانی وضعیت اقلیت‌های مذهبی تغییری نکرده است.
به گفته وی این سخن آقای یونسی نتیجه عکس دارد، چون منظور وی از خروج از اسلام محکومیت به اعدام است که خود نقض حقوق شهروندان است.

وی تاکید می‌کند این سخنان تنها نقطه امید مردم ایران یعنی داشتن امنیت خارج از اعتقادات‌شان را از بین می‌برد.
به گفته این فعال حقوق بشر در قانون اساسی ایران نه تنها از بزرگترین اقلیت مذهبی در ایران یعنی بهائیان حقی ندارند، بلکه سه اقلیت مذهبی دیگر که به رسمیت شناخته شده نیز حقوق مساوی با دیگران ندارند؛ همچنان که میان شیعه و سنی نیز در ایران تساوی حقوق وجود ندارد.