كردها، اتحاد براي رهايي؛ مي بايد كه در سمت درست تاريخ بايستيم

0
142

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

اخبار خوش مربوط به تشكيل دولت موقت توسط ائتلاف سوريه و توافق بر سر شركت در كنفرانس ژنو2 با خبر خوش پيروزي هاي كردهاي سوريه بر رزمندگان وابسته به القاعده و وقايع تاريخي اعلام دولت موقت ائتلاف سوريه و دولت خودمختار كرد در چارچوب ارضي كشور سوريه، چنان اساسي بوده و هست كه پيرامون جزييات شان اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد كه البته آن اختلافات طبيعي است و مهم آن است كه كردها و رزمندگان سوري بتوانند در مسيري كه براي رهايي از چنگال آدم كشان اسد و آدم خواران القاعده برگزيده اند، به دركي مشترك از خواسته هاي شان برسند.

كردها اگر واقعاً خود را بسان يك ملت احساس مي كنند نبايد هيچ منافع مالي –ولو درآمدهاي سرشار حاصل از فروش نفت و گاز كه مهم نيز هستند، بتواند مانع از رسيدن كردها به حقوق تاريخي شان شود. كردهاي سوريه تاكنون در مسير درستي هستند كه هم بدنبال كسب حقوق شان رفتند و هم مناطق كردنشين را تا جاي ممكن از درگيري و ويراني دور نگه داشتند و اين وظيفه كردهاي ساير مناطق و كشورهاست كه بدان ها در اين شرايط تاريخي كمك كنند و اگر چنين نمي كنند، لااقل مانعي در راه شان نشوند، و باز اگر چنين كنند، خودشان سرافكنده خواهند شد و در سمت غلط تاريخ خواهند ايستاد و با وجود سابقه مثبت شان در تاريخ گذشته كردها، امروز نامي مثبت و مفيد از خود به جاي نخواهند گذاشت.

مقامات تركيه البته كه به هر تصميمي كه كردهاي سوريه بگيرند، احترام خواهند گذاشت و آنچه وراي مرزهاي تركيه روي مي دهد، به مردم آن كشورها برمي گردد و مقامات تركيه به جاي سنگ اندازي در كارهاي ديگران، از حقوقي كه كردهاي تركيه بدنبال اش هستند، طفره نروند. كارهاي تبليغي و سخنراني هاي معطوف به اتحاد همه اقوام در تركيه مثبت و مفيد است، اما هرگز كافي نيست. به خصوص كه اينك شائبه جمع آوري رأي براي انتخابات پيش روي تركيه وجود دارد. مقامات تركيه همان گونه كه اينك با كردهاي عراق و دولت خودمختار آنجا روابط بسيار حسنه اي دارند و آنان متحدي استراتژيك برايشان شده اند و خودمختاري آنجا را اينك تهديدي براي خود نمي بينند، كردهاي سوريه و دولت خودمختار آنجا را هم مي توانند چون يك متحدشان در آينده ببينند، به شرطي كه از بدبيني هاي كوته نظرانه كه مختص مقامات امنيتي است، پرهيز كنند. منطقه دچار تحولات اساسي شده و ديگر هيچ وقت به جاي سابق اش برنخواهد گشت و هر كسي كه اين نكته را باور نكند، به خود آسيب رسانده است. بارزاني بي شك يكي از رهبران كرد بانفوذ در منطقه است، اما اگر (مقامات ترك) تصور مي كنيد كه به كمك آن مي توانيد اوجالان را دور بزنيد، بايد بگويم كه هر كسي چنين توصيه اي به شما كرده، آدرسي عوضي به شما داده است. بدون اوجالان شما به هيج آشتي ملي با كردهاي تركيه نخواهيد رسيد و به بيراهه مي رويد. اوجالان نه تنها براي تأييد توافق تاريخي تان ضروري است كه آزادي وي –آن هم پس از گذراندن اين همه سال حبس، كليدي است. وقتي مصر هستيد كه مصريان و دولت موقت مصر، مرسي را كه بر يكه تازي هاي سابق اش پافشاري مي ورزد، آزاد كنند، اما خودتان، اوجالان را كه پس از گذراندن اين همه سال از محكوميت، در اصلاحاتي كه خود تاريخي خوانديد، تا بدين حد تأثير مثبت داشته و خود نيك مي دانيد كه بدون درخواست او، پ.كا.كا سلاح ها را زمين نمي گذاشتند، همچنان مصرانه در حبس نگه داشته ايد، پذيرش هر توصيه اي از طرف شما براي آزادي مرسي و انعطاف نسبت به مخالفان به ديگر كشورها، كمي به لطيفه شباهت دارد! اقدامات عملي و ملموسي را كه براي كردها لازم است، انجام دهيد و گفتارها و تبليغات به تنهايي كفايت نخواهند كرد. مقامات روسيه نيز اگر نگران از دست دادن منافع شان در سوريه و منطقه هستند، مي توانند روي كردستان سوريه حساب باز كنند كه آينده از آن ايشان است و در آنجا به پروژه هاي عمراني و زيرساختي و هر توافق جديدي با دولت خودمختار برسند و اسد را فراموش كنند كه او كارتي سوخت شده است و اصرارشان بر ماندن اسد تنها بر شمار كشته ها مي افزايد و چه بسا منافع بيشتري را نيز در منطقه از دست دهند و حتي جان اتباع شان به خطر مي افتد.

اگر هستند رزمندگاني از ليبي كه هنوز خبر ندارند كه انقلاب ليبي پيروز شده و ديگر نبايد به اسلحه متوسل شوند و بايد گفتگو و روش هاي دموكراتيك باشد كه به كارها سر و سامان دهد و حتي اگر اعتراضي دارند، بايد با سخن آمدن تظاهر كنندگان و اعتصابات مدني صورت گيرد، در غير اين صورت مي توانند با سلاح هاي شان به سوريه بيايند و در آنجا مفيد واقع شوند و بدانند كه تفنگ ها تنها زمان جنگ هاي اجتناب ناپذير سخن مي گويند و در غير اين صورت خاموش مي شوند تا انسان ها با روش هاي دموكراتيك –انتخابات، تظاهرات، اعتصابات و روش هاي مدني ديگر، سخن بگويند.

كردهاي سوريه بايد عمليات موفق شان بر عليه وابستگان القاعده را در حول و حوش مناطق شان و به خصوص مرزهاي سوريه با عراق را كه بسياري از القاعده اي ها از آنجا وارد مي شوند، توسعه دهند و به ويژه براي بودجه دولت جديدتان و رساندن خدمات به مردم، همچون دولت موقت ائتلاف سوريه، به مناطق نفتي نياز داريد و بايد آن ها را از وجود تروريست ها پاكسازي كنيد و ميادين و چاه هاي نفت به شكلي مشترك مي توانند استفاده شوند. قفط مراقب باشيد كه هيچ برخوردي با نيروهاي ارتش آزاد سوريه نداشته باشيد و بهتر است در هماهنگي با آنان و به كمك يكديگر به حمله به وابستگان القاعده كه دشمن مشترك تان هستند، اقدام ورزيد. اين را هم فراموش نكنيد كه رژيم اسد اگر تا ديروز حتي شناسنامه به كردها نمي داد و حالا به همه چيز تن مي دهد، تنها از روي ناتواني است و اگر خيالش از بابت ارتش آزاد سوريه راحت شود، به سراغ تسويه حساب با شما خواهد آمد و كسي كه اين هم جنايت كرده تا بماند و خواسته هاي خودش را بر مردم تحميل كند، وعدهايش ديگر پذيرفتني و باور كردني نيست. بدانيد كه هم كردهاي سوريه و هم ارتش آزاد سوريه براي رهايي مي جنگيد و بدنبال كسب حقوق تان هستيد و دولتي از آن خود مي خواهيد و تا وقتي كه در چارچوب ارضي كشور سوريه خود را تعريف كنيد، دليلي براي هيچ اختلاف يا سوءظني نمي ماند. در صورتي كه هنوز پيشمرگه هايي در خاك تركيه هستند، بايد جملگي به كردستان سوريه منتقل شوند و در آنجا فعال شوند كه بدان ها نياز هست. درضمن، ائتلاف سوريه و كردهاي سوريه در شادي هاي مربوط به اين اقدام تاريخي اخيرشان، ما را هم شريك بدانند.

مقاله قبلیطرح هائی که شکست آنها از پیش معلوم بوده است
مقاله بعدیچرا شاه آری، رئیس جمهور نه؟!
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.