قیمت ۱۰ میلیونی واکسن فایزر در بازار غیررسمی

0
125

در شرایطی که هنوز شرکت‌های خصوصی موفق به واردات واکسن کرونا نشده‌اند و بر اساس آخرین خبرها به تازگی چند شرکت توانسته‌اند از سازمان غذا و دارو مجوز واردات بگیرند، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرده که بخش خصوصی واکسن فایزر وارد کرده و آن را در بازار سیاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان می‌فروشد.

محسن علیزاده به رویداد ۲۴ گفته فروش واکسن فایزر در شرایطی است که پیش از این خامنه ای واردات آن را منع کرده بود. علیزاده در صحبت‌هایش به واردات واکسن از سوی بخش خصوصی انتقاد کرده و گفته مجلس با این اقدام مخالف است. اظهارات این نماینده در شرایطی است که تاکنون تمام واکسن‌ها، از مسیرهای رسمی و دولتی وارد کشور شده و یکی از دلایل کند بودن روند واکسیناسیون هم پایین بودن تعداد واکسن‌های وارده به کشور است.

فروش واکسن کرونا، بدون اشاره به نوع واکسن، در هفته‌های گذشته هم خبرساز و اعلام شد که این واکسن‌ها به صورت غیررسمی و در بازار ناصرخسرو به قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ هر چند که واکسنی هم در دسترس فروشندگان نیست.

جزییات چگونگی واردات و فروش واکسن فایزر، سوال از این نماینده مجلس شد اما علیزاده بدون در اختیار داشتن سند یا اطلاعات رسمی، بر موضوع فروش واکسن فایزر در بازار سیاه تاکید کرد و گفت که این واکسن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است:« در حال حاضر امکان ورود واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کشور وجود دارد و به همین دلیل، عده‌ای در این بخش اقدام به وارد کردن واکسن فایزر و فروش آن در جاهایی مانند خیابان ناصر خسرو تهران کرده اند.»

او درباره شرایط نگهداری از این واکسن اظهار بی‌اطلاعی کرد:« از جزییات این موضوع بی‌خبرم اما اگر قرار است دولت چنین امکانی را برای وارد کردن واکسن کرونا به بخش خصوصی بدهد، باید خودش این واکسن‌ها را از بخش خصوصی بخرد و رایگان در اختیار مردم قرار دهد، نه اینکه از حالا نرخی  حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومن برای آن در نظر بگیرد. این فاجعه  است که برای اولین بار در کشور دولت بخواهد در قبال تزریق واکسن از مردم پول دریافت کند.»

نوزدهم دی سال گذشته بود که رهبری واردات واکسن‌ از آمریکا و انگلستان را ممنوع کردند و بعد از این اعلام، بلافاصله واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر که قرار بود از سوی جمعیت هلال احمر وارد کشور شود، منتفی شد. ادعای فروش واکس فایزر در بازار سیاه در شرایطی مطرح می‌شود که نگهداری از این واکسن‌ها، نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد و باید در تمام مراحل در دمای منفی ۷۰ درجه قرار گیرد. همین مساله سبب شد تا بسیاری از کشورها توانایی خرید این واکسن را نداشته باشند.

پیش از این هم ویدئویی مبنی بر ورود واکسن فایزر به کشور منتشر شد که شائبه‌های قاچاق بودن این محموله را ایجاد کرده بود اما سازمان غذا و دارو در واکنش به این ویدئو اعلام کرد که زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه است و به این دلیل امکان جابه‌جایی آن بین کشورها وجود ندارد.

به گفته محمدرضا شانه‌ساز، رییس این سازمان، بر فرض محال، اگر واکسن کنونی، فایزر باشد، در جابه‌جایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.  بر اساس اعلام او، تمام محموله‌های واکسن که وارد کشور می‌شوند با برچسب‌گذاری کد خاصی روی آن الصاق می‌شود و در هنگام تزریق با کد ملی فرد، در سامانه تی‌تک تطبیق داده می‌شود که چه‌کسی، کدام ویال واکسن از کدام کشور را دریافت کرده است. بنابراین اگر شرکت‌های خصوصی هم در واردات واکسن کرونا بتوانند به مجموعه وزارت بهداشت کمک کنند، تمامی محموله باید در سامانه تیتک ثبت شود.