قیمت پنیر از ۱۰۰ هزار تومان گذشت

0
34

در دوسال گذشته کاهش قدرت خرید بخش زیادی از اقشار، در کنار رشد قیمت اقلام لبنی، سرانه مصرف لبنیات را در ایران کاهش داده، این معضل از پارسال تشدید هم شده است.

افزایش قیمت لبنیات با این که خبر تازه‌ای نیست، به‌دلیل اهمیت حضور اقلام لبنی در سبد مصرف خانوار خبر مهمی محسوب می‌شود. در دو سال گذشته کاهش قدرت خرید بخش زیادی از اقشار، در کنار رشد قیمت اقلام لبنی، سرانه مصرف لبنیات را در ایران کاهش داده، این معضل از پارسال تشدید هم شده است.

از ابتدای سال گذشته نرخ لبنیات مشمول حمایت دولت ۳ بار و نرخ اقلام خارج از چتر حمایتی دولت، بارها و بارها با درصدهای مختلف افزایش یافت.

افزایش یک‌ هزار و ۹۰۰ تومانی نرخ پنیر یکی از برندهای به نسبت معروف، خبر تازه‌ای است که البته مربوط به یکی دو هفته گذشته نیست و از ابتدای امسال اتفاق افتاده است.

قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی فتا دوشه برند هراز که یکی از پرطرفدارترین پنیرهای پاستوریزه و سوپرمارکتی است، از ۱۶هزار تومان ابتدای امسال حالا به ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده، خبر رسیده دیگر برندها هم در حال افزایش قیمت هستند. میانگین قیمت پنیرهای ساده پاستوریزه هم‌اکنون برای هر کیلو ۴۰ تا ۵۰هزار تومان برآورد می‌شود.

طرفداران پنیرهای سنتی البته باید دوبرابر این مبلغ را بپردازند. قیمت روی بسته‌های انواع پنیرهای سنتی پاستوریزه حاکی است قیمت پرتقاضاهایی مثل لیقوان مدتهاست که از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفته و به‌طور مثال یک قالب ۷۵۰ گرمی پنیر لیقوان سالار ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت پنیر از ۱۰۰ هزار تومان گذشت

همشهری نوشت؛ افزایش قیمت پنیر به‌عنوان ارزان‌ترین عضو سفره صبحانه در کنار خبرهایی که درباره تغییر قیمت نان به گوش می‌رسد به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد جامعه نگران‌کننده است.