قوانین جدید داوری فیفا؛ بین دو نیمه هم اخراج می‌شوید!

0
335

فیفا قوانین جدیدی برای مقابله با بازیکنانی که در بازی مرتکب تخلفاتی می‌شوند که از چشم داور دور می‌ماند، در نظر گرفته است. بازیکنی که تخلفی کرده باشد، حالا با تصمیم داور ممکن است مدتی بعد از ارتکاب تخلف هم در همان بازی با تشخیص داور اخراج شود.

در قانون جدید و مهمی که قرار است در جام جهانی‌ و از طریق تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی (VAR) اجرا شود، اگر داور بعد از لحظاتی از خطای بازیکنی مطلع شود، می‌تواند بازی را متوقف کند و با مرور صحنه تخلف بازیکن، در مورد اخراج او تصمیم‌گیری کند. قانون فعلی می‌گوید به محض اینکه بازی از سر گرفته شود، صحنه‌ها و خطاهایی که پیش از شروع مجدد بازی اتفاق افتاده و از چشم داور دور مانده، قابل بررسی در همان بازی نیست.

در قانون جدید داور حتی این اختیار را دارد که در صورتی که از تخلف بازیکنی در نیمه اول مطلع شد (تخلفی که از چشم داور دور مانده است) آن بازیکن را بین دو نیمه از زمین اخراج کند. در واقع، حتی اگر یک ساعت هم از ارتکاب خطایی از سوی بازیکن گذشته باشد، آن بازیکن همچنان با احتمال اخراج شدن در جریان همان بازی روبه‌رو است.

فیفا چنین قانونی را مصوب کرده تا از ارتکاب خطاها و تخلفاتی که در طول بازی بدون تنبیه باقی می‌مانند، جلوگیری کند یا دست‌کم تعداد آنها را در جریان یک بازی کاهش دهد، خطاهایی که در قانون فعلی فقط این قابلیت را دارند که بعد از بازی و از سوی کمیته داوران یا کمیته انضباطی مورد بررسی قرار گیرند.

برای مثال می‌توان به مورد مارکوس آلونسو مدافع چپ اسپانیایی چلسی اشاره کرد که ماه گذشته بعد از اینکه فدراسیون فوتبال انگلیس صحنه خطای شدید او روی «شین لانگ» مهاجم ساوتهمپتون را بررسی کرد، از سوی این فدراسیون با محرومیتی سه جلسه‌ای روبه‌رو شد. خطایی که در نیمه اول رخ داد و در جریان بازی از چشم مایک دین داور دیدار و کمک‌های او دور مانده بود.

تماشاگران، بینندگان تلویزیونی و کارشناسان، بین دو نیمه و در جریان بازی مدام از خطای وحشتناکی که آلونسو انجام داده بود حرف می‌زدند اما این بازیکن تا انتهای بازی در میدان بود و پنج روز بعد در مورد او تصمیم‌گیری شد. اسلام سلیمانی مهاجم نیوکاسل هم در جریان دیدار تیمش با وست‌بروم خطایی روی «کرگ داوسن» مرتکب شد که از سوی داور نادیده گرفته شد اما با تصمیم فدراسیون فوتبال انگلیس، محرومیتی سه جلسه‌ای برای این بازیکن در نظر گرفته شده.

در آن روز حتی اگر از تکنولوژی VAR نیز استفاده می‌شد داور نمی‌توانست در مورد آن صحنه کاری بکند چراکه بعد از کمی توقف، بازی دوباره از سر گرفته شده بود و طبق قانون زمانی که بازی از سر گرفته شود، داور نمی‌تواند در مورد اتفاقات قبلی تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرورزشی، همه بازی‌های فصل آینده در فوتبال انگلیس با تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی انجام خواهند شد و البته با قانون جدید، داورها این قدرت را دارند که به صحنه‌های قبلی رجوع کنند و از کارت قرمز خود برای صحنه‌هایی که از چشم‌شان دور مانده است، استفاده کنند. ضمن اینکه طبق قانون جدید هر بازیکنی که درون زمین یا از روی نیمکت با حرکت دست خود درخواست ویدئوچک یا همان استفاده از تکنولوژی VAR را بکند یا زمانی که داور در حال مشاهده صحنه‌ای از طریق این تکنولوژی است به محوطه او نزدیک شود با کارت زرد مواجه خواهد شد. مربیان هم در صورت ارتکاب چنین رفتاری از سوی داور مجازات می‌شوند.