قرار بازداشت موقت ساسان آقایی برای یک ماه دیگر تمدید شد

0
190

یک منبع آگاه  قرار بازداشت ساسان آقایی، روزنامه‌نگار و معاون سردبیر روزنامه اعتماد صبح روز چهارشنبه شهریور ۲۲ شهریور ماه ماه برای یک ماه دیگر تمدید شده است. به گفته این منبع اما مقامات قضایی دلیلی برای تمدید بازداشت او برای دومین ماه ارائه نکرده‌اند. این روزنامه‌نگار از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین متعلق به حفاظت قوه قضاییه به سر می‌برد و همچنان بازجویی می‌شود.

این منبع آگاه همچنین گفت ساسان آقایی از زمان بازداشت در تاریخ  ۲۱ مرداد ماه تاکنون فقط دو بار توانسته با خانواده‌اش تماس تلفنی کوتاه داشته باشد. به گفته این منبع خانواده این روزنامه‌نگار به شدت از وضعیت سلامت او نگران هستند.

همچنین این منبع آگاه گفت در بازجویی‌ها به این روزنامه‌نگار اتهام ارتباط با سایت آمدنیوز وارد شده در حالی که او بارها آن را تکذیب و «شوخی» خوانده است. این اتهام ظاهرا بر اساس اعترافات اجباری از اشخاص دیگر به او وارد شده است.

ساسان آقایی، روز شنبه ۲۱ مرداد ماه در دفتر روزنامه اعتماد بدون هیچ احضاریه‌ای از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از آن او را به منزلش بردند. یک منبع در تاریخ ۳۰ مرداد ماه درباره نحو بازداشت این روزنامه‌نگار گفته بود: «اموران امنیتی ریختند دفتر روزنامه، همزمان جلوی خانه ساسان و خانه پدر او مامور گذاشته بودند انگار که با یک جانی طرف هستند یا می‌خواهند دزد بگیرند. در حالی که ساسان محل کارو محل زندگی مشخصی داشت و براساس قانون می‌بایست احضاریه می‌فرستادند. بعد از بازداشت هم خانه او و خانه پدرش را تفتیش کردند و وسایل شخصی او از کتاب‌ها و دست نوشته‌ها و هارد کامپیوتر او را با خود بردند.»

این منبع همچنین درباره اتهام ارتباط با سایت آمدنیوز گفته بود: «یک روز بعد از بازداشت یعنی روز یکشنبه ۲۲ مرداد ساسان را به شعبه دوم بازپرسی دادسرای رسانه برده و تفهیم اتهام کرده اند. اتهام واهی که نه خود او قبول دارد و نه خانواده و نزدیکان ساسان که او را می‌شناسند قبول دارند. گفته‌اند که براساس اعترافات یک نفر دیگر او را بازداشت کرده‌اند و او با آمدنیوز ارتباط دارد درحالی‌که ساسان روزنامه‌نگار رسمی کشور است و هیچ ارتباطی با این سایت نداشته و ندارد. او مطالب و نظرات اش را در روزنامه و توییتر و فیسبوکش می‌نویسد و کاملا شفاف و روشن است.»

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ ساسان آقایی که در حوزه‌ سیاست ایران می‌نویسد، پیش از این یک بار در سال ۱۳۸۱ در جریان تهیه گزارشی از سالگرد اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ بازداشت شد و پس از ۱۵ روز حضور در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین آزاد شد.