قرارداد صلح امارات و بحرین با اسرائیل در واشینگتن به امضا رسید

0
153

شامگاه سه‌شنبه مراسم تاریخی امضای قرارداد صلح میان امارات و بحرین با اسرائیل در واشینگتن برگزار شد.

در این مراسم که در باغ کاخ سفید در واشینگتن برگزار شد دو کشور عربی امارات و بحرین با اسرائیل قرار داد صلح امضا کردند.

پیش از آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از هیأت‌های شرکت کننده در مراسم امضای قرارداد صلح استقبال کرد.

ترامپ از عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین و عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات استقبال کرد.

وزرای خارجه امارات و بحرین پیشتر در کاخ سفید با ترامپ ملاقات کردند.

پس از آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همسرش وارد کاخ سفید شدند و مورد استقبال ترامپ و ملانیا قرار گرفتند.

باغ کاخ سفید در واشنگتن شاهد امضای سه معاهده صلح بین کشورهای عربی و اسرائیل در چهار دهه گذشته بود، و اینک شاهد امضای توافق‌نامه‌های صلح جدید بین امارات و بحرین با اسرائیل است.

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ با حضور مقامات ارشد دولت آمریکا و هیئت‌های امارات، بحرین و اسرائیل، در مراسم امضای دو توافقنامه صلح شرکت کرد.

این توافقنامه از سوی وزرای خارجه امارات و بحرین، شیخ عبدالله بن زاید و عبداللطیف الزایانی و از طرف اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر امضا می‌شود.

براساس این توافق‌نامه، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی را با اسرائیل که قبلاً جنگی علیه آنها به راه نینداخته، برقرار می‌کنند و این دو توافق‌نامه اتحادی غیررسمی را در برابر تهدیدهای ایران و جاه‌طلبی‌های ترکیه تقویت می‌کند و زمینه را برای دستیابی امارات متحده عربی به معاملات تسلیحاتی پیشرفته فراهم می‌کند.

با امضای این دو توافقنامه، امارات و بحرین به سومین و چهارمین کشورهای عربی تبدیل می‌شوند که بر اساس اصل «صلح برای صلح» تصمیم می‌گیرند تا پس از مصر (1979) و اردن (1994) روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنند.

العربیه نوشت؛ درز گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی کاخ سفید با چندین کشور عربی دیگر از جمله سلطان‌نشین عمان، مراکش و سودان برای پیوستن و امضای توافق‌نامه‌های صلح با اسرائیل، ادامه دارد.