قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی همچنان در دستور کار اتحادیه اروپا

0
160

در یک تغییر رویه سیاسی چشمگیر که می‌تواند به بر باد رفتن رویای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی بینجامد، اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی است.

چهار مقام آگاه گفته‌اند که این تصمیم در جریان رایزنی‌های وزیران خارجه اتحادیه اروپا طی هفته گذشته اتخاذ شده است، و فرانسه و آلمان، که هر دو جزو امضاکنندگان «برجام» با جمهوری اسلامی هستند، از این تصمیم حمایت کردند.

به گفته این مقامات، سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات داخلی و ارائه پهپادهای انتحاری به روسیه برای جنگ علیه اوکراین باعث تند شدن موضع کشورهای اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شده است.

در این راستا، سرویس حقوقی اتحادیه اروپا قصد دارد طی سه هفته پیش رو راهکارهای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه را در قالب سندی برای 27 عضو این اتحادیه توضیح دهد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که بسیاری از کشورهای عضو از این تصمیم حمایت می‌کنند.

ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال 2019 سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی تحت تعقیب آمریکا قرار داد. بریتانیا هم‌اکنون جداگانه مشغول بررسی امکان قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی خود است.

العربیه به نقل از روزنامه فایننشال تایمز نوشت؛ بورل گفت موضع اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی تغییر کرده است، چرا که سرکوب معترضان در ایران و فروش تسلیحات به روسیه غرب را نسبت به جمهوری اسلامی خشمگین کرده است، و افزود این دو موضوع مطمئناً بر رویکرد اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی «تأثیر سیاسی» گذاشته‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال هشدار داد که قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تیره و تار خواهد کرد.

به گفته وی: «برجام هنوز نمرده است، اما کاملاً متوقف شده است. اگر اعضای اتحادیه اروپا سپاه را در فهرست تروریستی بگذارند، آن وقت فرایند مذاکره مسدود می‌شود، چون همه چیز دشوارتر می‌شود.»