قرائتی؛ قرآن دستور تکه تکه کردن برخی خبرنگاران را به پیامبر ابلاغ کرد

0
141

نشست قرائتی با اصحاب رسانه سه شنبه ۱۸ دی ماه در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

این جلسه همانند جلسات درس‌هایی از قرآن همراه با قرائت آیات و تفسیر استاد قرائتی همراه بود.ابتدا سوره‌ی عصر خوانده شد.

سپس قرائتی گفت: تا حالا من برای شما سخنرانی نکرده‌ام. نزدیک به چهل آیه درباره‌ی شماست. ما یک روز فکر کردیم آیات حقوقی قرآن را بررسی کنیم؛ نزدیک به ۲ هزار آیه پیدا کردیم. ما متاسفانه دستمان از قرآن خالی است. قرآن ابعاد مختلفی دارد.

این استاد قرآن در ادامه به آیاتی که باید سرلوحه‌ی فعالیت خبرنگاران باشد، اشاره کرد و گفت: سه مرتبه خداوند به کسانی که قلمشان کج می رود تذکر داده اند. خداوند به کسانی که حقیقت را نمی نویسند، برای اینکه از این راه نان در آوردند، سرنوشت دردناک آماده می کند‌.

وی افزود: خداوند در جایی دیگر می گویند حقایق قرآن بافتنی نیست یافتنی است. باید خبرنگار، حرف را از انسان عادل پرسیده شود؛ چراکه روی حرف انسان فاسق نمی شود، حساب کرد.

 قرائتی در بخشی دیگر از صحبت هایش به کوتاه گویی و موازی کاری بیان کرد: باید روزنامه نگار حرف مفید بزند. باید خبر کارشناسی شود و به اهل استنباط سپرده شود. قرآن فقط برای خبر واژه‌ی استنباط را می فرمایند. خداوند برای سرعت خبرنگار نیز آیه نازل کردند‌. فرعون برای گرفتن موسی شورا تشکیل داد. یک خبرنگار با سرعت این خبر را به حضرت موسی منتقل کرد. این آیه نشان داد که سرعت در خبر اهمیت دارد.

حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: در جایی دیگر خداوند می فرمایند، خبر را نباید به هر کسی گفت. این کلام خداوند در آیه ای آمده است که پدر حضرت یوسف، خطاب به پسرش اعلام کرد که این خواب را برای هر کس نگو. چرا که برادرانت برای تو توطئه ای در نظر می گیرند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به صحت، سلامت خبر و غیبت نکردن خبرنگار با استناد به قرآن اشاره کردند و اتفاقات مشابه تاریخی در اینباره را بیان کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  قرائتی در ادامه گفت: در جایی از قرآن خداوند به پیامبر فرمودند، افرادی که با اشاعه‌ی خبر رعب آور مردم و جامعه را به هم می ریزند، باید تکه تکه کرد. در ادامه این آیه می فرمایند، در همه‌ی ادیان آسمانی برای کسانی که آرامش را از مردم می گیرند و ترس ایجاد می کنند، چنین مجازاتی در نظر گرفته شده است.