قدیمی‌ترین کلیسای تهران توسط وزارت اطلاعات بسته شد؛ بازداشت یکی از کشیشان

0
196

وزارت اطلاعات کلیسای جماعت ربانی واقع در خیابان تخت جمشید تهران را بسته است. این کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای جماعت ربانی تهران بود. روبرت آسریان یکی از کشیشان نیز توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

“کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” روز شنبه (۱۱ خرداد/ ۱ ژوئن) خبر داد که کلیسای جماعت ربانی تهران زیر فشار ماموران اطلاعات روز ۵ خرداد ماه تعطیل شده و یکی از کشیش‌های این کلیسا نیز بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

منصور برجی، یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران، درباره علت بازداشت کشیش روبرت آسریان به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «صبح سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ماموران امنیتی اول به منزل این کشیش رفته‌اند که او خانه نبوده اما آنها خانه را تفتیش کرده‌اند و مقداری از کتاب‌ها و کامپیوترش را با خود برده‌اند و بعد به کلیسای جماعت ربانی مرکز رفته و کشیش آسریان را در جلسه دستگیر کرده‌اند.»

به گفته منصور برجی، کشیش آسریان پس از بازداشت فقط توانسته یکبار با منزلش تماس کوتاهی بگیرد و بگوید که در زندان اوین است. منصور برجی که خود از نوکیشان مسیحی است ۱۵ سال پیش از ایران خارج شده و هم اکنون در لندن در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران فعالیت می‌کند.

آقای برجی در پاسخ به اینکه کشیش آسریان به چه اتهامی دستگیر شده، گفته است: «اتهامش عنوان نشده است. او نه قبل از بازداشت احضاریه گرفته بوده و نه حتی زمان دستگیری اتهامش به او گفته می‌شود. مسئله نگران کننده این است که فکر می‌کنیم کشیش آسریان در سلول انفرادی است چون حداقل ۴ زندانی مسیحی در بند ۳۵۰ زندان اوین وجود دارند که آنها او را در آنجا ندیده‌اند.»

به گفته منصور برجی، کشیش آسریان یک مسیحی‌زاده و استاد الهیات مسیحی و مولف و مترجم کتاب‌های زیادی است که حتی کتاب‌هایش جوایز داخلی را هم گرفته‌اند: «دستگیری این کشیش موجی از نگرانی‌های جدید را در میان جامعه مسیحیان ایران ایجاد کرده است.»

در گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمده است کلیسای جماعت ربانی واقع در خیابان تخت جمشید که از اصلی‌ترین کلیساهای پروتستان ایران است روز یکشنبه ۵ خرداد ماه به طور ناگهانی “به علت تعمیرات اساسی” تعطیل شده است. اعضای این کلیسا طبق روال روز یکشنبه که به کلیسا رفته‌اند با درهای بسته مواجه شده و دیده‌اند که تابلویی روی درب کلیسا نصب شده که از تعطیلی کلیسا به علت تعمیرات اساسی خبر می‌داده است. منصور برجی می‌گوید که وزارت اطلاعات پس از ماهها فشار بالاخره به این بهانه کلیسا را تعطیل کرده است.

منصور برجی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل این کلیسا و رهبرانش تحت فشار هستند، می‌گوید: «دلیلش این است که جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می‌شود و آنها نمی‌خواهند افراد غیر مسیحی در مراسم شرکت کنند. نگران هستند که تعداد نوکیش‌ها اضافه شود.»

به گفته منصور برجی، مقام‌های امنیتی آخرین بار روز دوشنبه ۳۰ اردبیهشت رهبران کلیسای ربانی تهران را تهدید کرده بودند که درباره ادامه‌ی جلسات‌شان به زبان فارسی تصمیم بگیرند. رهبران کلیسا هم این خبر را رسانه‌ای کردند که احتمالا خوشایند وزارت اطلاعات نبوده و یک روز بعد کشیش آسریان را دستگیر کردند.

به گفته او اکثر کلیساهای فارسی‌زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهایی که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. کلیسای جماعت ربانی مرکز از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده دارد و قدمت آن بیش از نیم قرن است.

منصور برجی همچنین به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است، هم‌اکنون حدود ۲۷ کشیش و مسئول رده بالای کلیساهای ایران در زندان هستند. بعد از انقلاب چند نفرشان هم اعدام شدند مانند کشیش حسین سودمند که در سال ۹۱ (میلادی) در زندان مشهد اعدام شد.

منصور برجی می‌افزاید تعداد زندانیان مسیحی خیلی بیشتر از این است و این ۲۷ نفر فقط شامل کسانی می‌شود که خانواده‌هایشان بازداشت آنها را رسانه‌ای کرده‌اند.

این مدافع حقوق مسیحیان ایرانی در خصوص تعداد کلیساهای پروتستان در ایران گفت: «از وقتی فشار بر کلیساها تشدید شد، خیلی از مردم دیگر ترجیح دادند به جای رفتن به کلیسا در خانه‌هایشان عبادت کنند و کلیساهای خانگی شکل گرفت. در حال حاضر نمی‌توان آماری از کلیساها را داد. به گفته خود مسئولان دیگر در هر ده و شهر دور افتاده‌ای هم کلیساهای خانگی کشف می‌شود.»

مقاله قبلیبوسیدن دست یک کاندیدا..
مقاله بعدیهاشمی رفسنجانی با دخالت وزیر اطلاعات رد صلاحیت شد
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...