قدیمی‌ترین خویشاوند دایناسورهای ‘پارک ژوراسیک’ شناسایی شد

0
280

پژوهشگران دانشگاه امپریال کالج لندن پس از تحقیق دوباره بر روی فسیل یک دایناسور که بیش از هفتاد سال در موزه تاریخ طبیعی فرانسه خاک خورده بود، دریافته‌اند که این فسیل متعلق به گونه‌ جدیدی از دایناسورها است.

براکیوسور که در فیلم پارک ژوراسیک به تصویر کشیده شده است، حالا یک خویشاوند قدیمی دارد و سرنخ‌هایی را به دست می‌دهد درباره تکامل بزرگترین موجوداتی که بر روی زمین زیسته‌اندد.

دانشمندان می‌گویند این دایناسور گیاهخوار که تازه شناسایی شده بزرگتر از یک اتوبوس دوطبقه بوده و ۱۵ هزار کیلو وزن داشته است. گردن بسیار دراز، دم دراز و سر بسیار کوچک با پاهایی ستون‌مانند از ویژگی‌های مهم این دایناسور است.

بقایای این دایناسور در سال ۱۹۳۴ در منطقه ژورا در شرق فرانسه کشف شد اما تاکنون تقریبا نادیده گرفته شده بود؛ این فسیل‌ها بخش عمده‌ای از این مدت را در صندوق‌های انبار موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه در پاریس سپری کرده بودند.

دکتر فیلیپ منیون، پژوهشگر امپریال کالج که درباره این فسیل دوباره تحقیق کرده می‌گوید که این دایناسور همه انواع گیاهان از جمله سرخس‌‌ها و مخروطیان را می‌خورده و در زمانی می‌زیسته که اروپا مجمع‌الجزایر بوده است.

دکتر منیون می‌گوید: “ما نمی‌دانیم که این دایناسور بر اثر چه مرده است، اما میلیون‌ها سال پس از مرگش یک شاهد مهم است که که به ما در فهم جزئیات بیشتری درباره تکامل تیره دایناسورهای بازوخزنده یا همان براکیوسورها و همچنین گروه بسیار بزرگتری از دایناسورها به نام تیتانوسورها کمک می‌کند.”

دایناسور تازه شناسایی شده عضوی از گروه ساروپودها یا خزنده‌پایان است که یکی از زیرگروه‌های تیتانوسورهاست. دایناسورهای شناخته‌شده تری از جمله براکیوسور، دیپلوکودوس و برانتوسور از گروه تیتانوسورها هستند.

تیتانوسورها -عظیم‌ترین موجوداتی که تاکنون در سیاره ما زیسته‌اند- تنوع زیادی داشته‌اند و همین باعث بقای آنها بود تا زمانی که بر اثر برخورد یک سیارک، بخش بزرگی از حیات روی زمین از میان رفت.

دایناسور تازه شناسایی شده که بر آن نام علمی وویوریا دامپاریسنسیز را گذاشته‌اند، در دوران ژوراسیک پسین یعنی حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است.

دوران ژواسیک یکی از دوره‌های زمین‌شناسی است که طول زمانی آن به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد و به سه دوره ژوراسیک پیشین، میانی و پسین تقسیم می‌شود.

پژوهش تازه بر روی فسیل ویویرا نشان می‌دهد که این دایناسور ۵ میلیون سال پیش از قدیمی‌ترین عضو شناخته شده زیرگروه ساروپودها می‌زیسته است.

دکتر منیون گفت: “دایناسور تازه کشف شده از قدیمی‌ترین اعضای گروهی است که براکیوسور، یکی از معروف‌ترین دایناسورهایی که می‌شناسیم نیز عضو آن است. براکیوسور از مهمترین موجودات فیلم پارک ژوراسیک است.”

به گفته دکتر منیون شناسایی این دایناسور می‌تواند تصویر واضح‌تری از تکامل اولیه این گروه از دایناسورها به دیرین‌شناسان بدهد.

به گزارش بی بی سی؛ طبقه‌بندی دوباره وویویرا به عنوان عضوی قدیمی از تیتانوسورها و ساروپودها به شناسایی نقشه و مسیر پراکندگی آنها در کره زمین از دوران ژوراسیک تا زمان انقراض دایناسورها کمک می‌کند.