قاچاق پهپاد از دریا و هوا برای روسیه توسط جمهوری اسلامی

0
173

منابع آگاه ایرانی اطلاع داده‌اند که جمهوری اسلامی با استفاده از کشتی و یک شرکت هواپیمایی دولتی انواع جدید پهپادهای پیشرفته دوربرد را برای حمله به اوکراین به روسیه قاچاق می‌کند.

به گفته این منابع، پس از آنکه افسران و تکنسین‌های روسی در ماه نوامبر از تهران «بازدید ویژه» به عمل آوردند، و در آنجا «طیف کاملی از فناوری‌های نظامی جمهوری اسلامی» را مشاهده کردند، حداقل 18 پهپاد پیشرفته جمهوری اسلامی به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد.

هیئت ده نفره روسی 6 فروند هواپیمای بدون سرنشین «مهاجر 6» انتخاب کردند که بردی حدود 200 کیلومتر دارد و دو موشک زیر هر بال حمل می‌کند. آنها همچنین 12 فروند پهپاد «شاهد 191» و «شاهد 129» که دارای قابلیت مشابه ضربت هوا-به-زمین است انتخاب کردند.

برخلاف پهپادهای مشهورتر «شاهد 131» و «شاهد 136» که به طور مداوم توسط روسیه برای حملات انتحاری علیه اهداف اوکراینی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پهپادهای جدید که بلندپرواز هستند، برای افکندن بمب‌ و بازگشت به پایگاه طراحی شده‌اند.

العربیه به نقل از گاردین نوشت، دلیل اشتیاق روسیه به خریداری پهپادهای پیشرفته‌تر احتمالا این بوده است که پدافند هوایی اوکراین طی ماه‌های اخیر در ساقط کردن کردن پهپادهای انتحاری کوچک‌تر که باید قبل از حمله ارتفاع خود را کم کنند، به طور فزاینده‌ای موفق عمل کرده است.

منابع ایرانی گفته‌اند بیشتر پهپادهای ارسال‌شده به روسیه مخفیانه توسط یک کشتی جمهوری اسلامی از پایگاهی در سواحل دریای خزر بارگیری شده و در وسط دریا به یک کشتی نیروی دریایی روسیه منتقل شده است، و افزودند باقی پهپادها را «یک شرکت هواپیمایی دولتی جمهوری اسلامی» به روسیه برده است.

جمهوری اسلامی همچنین تکنسین‌هایی برای آماده‌سازی عملیاتی این هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو فرستاده است. به ازای هر پهپاد سه تکنسین سپاه به روسیه رفته است، که در مجموع 54 نفر می‌شود.

منابع به گاردین گفته‌اند که این پهپادها در همان کارخانه نظامی اصفهان تولید شده‌اند که ریزپرنده‌های منتسب به اسرائیل روز 28 ژانویه آن را مورد حمله قرار داده و خسارات شدیدی به آن وارد آوردند.