قانون جدید محدودیت صدور ویزای آمریکا مانع سفر خبرنگار ایرانی-بریتانیایی به ایالات متحده شد

0
196

ماموران امنیتی فرودگاه لندن از سفر یک مجری و خبرنگار تلویزیون فارسی به آمریکا جلوگیری کردند.

رعنا رحیم‌پور، مجری و خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که به دلیل داشتن تابعیت دوگانه بریتانیایی-ایرانی، مشمول تسهیلات صدور ویزای آمریکا نشده و از سفر به این کشور محروم شده است.

خانم رحیم‌پور روز سه‌شنبه در توییتر خود خبر داد که برای یک سفر شخصی عازم آمریکا بود اما در فرودگاه لندن متوجه شد اجازه سفر به ایالات متحده را ندارد.

ایالات متحده آمریکا طی توافقنامه لغو متقابل روادید به اتباع ۳۸ کشور جهان اجازه می‌دهد تا بدون ویزا به این کشور سفر کنند. اما این تسهیلات با تصویب کنگره آمریکا دچار تغییراتی شد و از جمله مقرر شد هر شهروند این ۳۸ کشور که از مارس ۲۰۱۱ به ایران، عراق، سوریه، و سودان سفر کرده باشد، برای ورود به آمریکا باید درخواست ویزا کند.

این قانون همچنین افراد تبعه یکی از کشورهای مشمول توافق معافیت ویزا که تابعیت ایرانی، سوری، عراقی، و سودانی نیز داشته باشند را برای ورود به آمریکا ملزم به دریافت ویزا می کند. به نظر می‌رسد که این بخش از قانون باعث جلوگیری از سوار شدن خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی به هواپیما شده است، چرا که او با استناد به وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، گمان می‌برده قانون جدید از ابتدای ماه آوریل اجرایی خواهد شد و از طریق سامانه ESTA اقدام کرده بود.

این سامانه اینترنتی برای دریافت اجازه ورود به آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداکثر زمان درنظرگرفته شده برای پاسخگویی در این سامانه، ۷۲ ساعت است و خانم رحیم‌پور پس از این مدت با سفارت آمریکا در لندن تماس گرفته است. به گفته او، مسئولان سفارت پیشنهاد کرده‌اند تا به فرودگاه برود و آنجا با دفتر سامانه ESTA تماس بگیرد.

این خبرنگار دوتابعیتی می گوید که در آن تماس تلفنی به او گفته شد چون تابعیت ایرانی دارد باید به طور حضوری به سفارت آمریکا در لندن مراجعه کرده و ویزا بگیرد. اما دیگر فرصتی برای این کار وجود نداشت و او پروازش را از دست داد.

Skärmklipp

مصوبه اخیر کنگره آمریکا در ایجاد محدودیت در روند صدور ویزا که با امضای ریاست جمهوری ایالات متحده به قانون تبدیل شده است، پیش از این باعث نگرانی و اعتراض مقامات ایرانی نیز شده بود.

وزیر امور خارجه ایران روز دوم دی ماه گفت که در نظر گرفتن محدودیت‌های جدید برای سفر به آمریکا، چنان چه “عین قانون” کنگره اجرا شود، نقض توافق هسته‌ای است. اما آقای ظریف به استناد مکاتبه با وزیر خارجه آمریکا گفت دولت آمریکا می‌تواند قانون جدید ویزا را طوری اجرا کند تا برجام نقض نشود.

به گزارش صدای آمریکا؛ بسیاری از مهاجران ایرانی ساکن اروپا نیز از تبعات اجرای این قانون ابراز نگرانی کرده‌اند. این قانون در داخل ایالات متحده نیز مخالفانی داشت از جمله سناتور هری رید رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا، که پیش از این گفته بود مشتاق لغو تغییرات اخیر در برنامه معافیت از ویزا موسوم به “ویزا ویور” است. چون احتمال دارد بر شهروندان حوزه انتخابیه او، از جمله آندره آغاسی بازیکن مشهور تنیس که پدرش متولد ایران است، تاثیر بگذارد.