قانونگذاران کنگره خواستار پاسخگویی دولت بایدن درباره لغو تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی شدند

0
33

گروهی متشکل از سی و سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار پاسخگویی دولت بایدن درباره لغو تحریم‌ها علیه برخی نهادهای مرتبط با برنامه تولید موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی شدند.

پنجشنبه 21 اکتبر 2021، قانونگذاران مظنون هستند که تصمیم وزارت خزانه‌داری برای لغو این تحریم‌ها، باید بخشی از «بسته امتیازات»ی باشد که دولت بایدن به منظور جلب توجه جمهوری اسلامی برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» در نظر گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز 8 اکتبر تحریم‌های «گروه صنعتی ماموت» و چند نهاد وابسته به آن را لغو کرد. این سازمان در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تحت عنوان «تولیدکننده و تامین‌کننده کالاهای دومنظوره در سطح نظامی مفید برای برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی» تحریم شده بود.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت؛ جمهوری‌خواهان به رهبری برایان استیل از ویسکانسین، جیم بنکس از ایندیانا، و جو ویلسون از کارولینای جنوبی از وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه دولت بایدن خواسته‌اند تا ثابت کنند که ماموت و شبکه‌های وابسته به آن درگیر فعالیت‌هایی نیستند که به توسعه موشکی جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

قانونگذاران در نامه‌ای خطاب به وزراتخانه‌های دولت بایدن نوشته‌اند: «ما قصد داریم تمام تحریم‌های لغوشده علیه جمهوری اسلامی و متحدانش را بررسی کرده و برای خنثی کردن قابلیت‌های حملات دوربرد رژیم تلاش کنیم. ما از شما می‌خواهیم اثبات کنید که سازمان‌هایی که تحریم‌های‌شان لغو شده، طبق قوانین ایالات متحده درگیر اعمالِ لازم به تحریم نیستند.»

به گفته «واشینگتن فری‌بیکن»، جمهوری‌خواهان در این نامه پانزده روز به دولت بایدن مهلت داده‌اند تا اطلاعات لازم را در اختیار کنگره قرار دهد. تحقیقات درباره برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی بخشی از تلاش‌های گسترده جمهوری‌خواهان برای افشای آن چیزی است که آنها «معاملات مخفی دولت بایدن با جمهوری اسلامی» نام نهاده‌اند. در همین راستا، تحقیقاتی نیز درباره لغو یا کاهش تحریم‌های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حال انجام است.