قاتل حریری و عضو حزب الله به 5 بار حبس ابد محکوم شد

0
156

دادگاه بین المللی ویژه لبنان روز جمعه 11 دسامبر طی حکمی سلیم جمیل عیاش یکی از اعضای شبه نظامیان حزب الله را به جرم توطئه در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در بمب گذاری سال 2005 به 5 بار حبس ابد محکوم کرد.

سلیم جمیل عیاش در ماه اوت گذشته به جرم قتل و اقدام تروریستی در ارتباط با ترور حریری و 21 نفر دیگر محکوم شد.

گفتنی است که این محاکمه به شکل غیابی انجام گرفت و نامبرده همچنان آزاد است و 5 بار حبس اید به شکلی همزمان در مورد عیاش به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

قابل ذکر است که دادستان‌ها در جلسه دادرسی در ماه نوامبر گفتند که «حبس ابد تنها مجازات مناسب برای سلیم عیاش است»، با توجه به اینکه موضوع مربوط به «خطرناکترین حمله تروریستی در خاک لبنان است.»
دادستان‌ها همچنین خواهان مصادره دارایی‌های عیاش شدند.

رفیق حریری قبل از استعفا در اکتبر 2004 نخست وزیر لبنان بود اما در فوریه 2005 با عملیات یک بمب گذار انتحاری درمنفجر کردن وانت پر از مواد منفجره هنگام عبور کاروان ضد گلوله خود، به همراه 21 نفر دیگر کشته شد و 226 نفر نیز زخمی شدند.

قابل توجه است که در تاریخ 18 آگوست گذشته، در پایان یک دادگاه شش ساله، قضات به این جمع بندی رسیدند که «شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد عیاش در قلب شبکه ای از کاربران تلفن همراه بوده است که تماس‌های حریری را در ماه‌های قبل از ترور، شنود کرده بودند.»

العربیه نوشت؛ دراین حکم آمده است که عیاش بدون هیچ شک و شبهه منطقی در هر پنج مورد اتهام، محکوم است که همان توطئه به هدف اقدام تروریستی، اجرای این اقدام با استفاده از مواد منفجره، قتل عمد حریری با استفاده از مواد منفجره در کنار قتل 21 نفر دیگر با استفاده از این مواد و سوء قصد به جان 226 نفر دیگر با استفاده از همین مواد منفجره است.

رفیق بهاءالدین حریری (ابو بهاء) متولد ۱ نوامبر ۱۹۴۴ – درگذشته ۱۴ فوریه ۲۰۰۵، سیاست‌مدار، نخست‌وزیر و فعال اقتصادی لبنانی بود. وی طی دو دوره بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ تا استعفایش در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۴ نخست‌وزیر لبنان بود. او رهبری پنج کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت. حریری نقش کلیدی در بازسازی بیروت ایفا کرد.

حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ توسط افراد ناشناس ترور شد. بر اثر این حادثه سازمان ملل تحقیقاتی پیرامون قتل وی را تحت عنوان دادگاه ویژه برای لبنان آغاز کرد و در دو گزارش نخست، به احتمال نقش دولت سوریه در این ترور اشاره نمود. ترور حریری تغییرات سیاسی بسیاری را در لبنان رقم زد و به رشته اتفاقاتی منتهی شد که وقوع انقلاب سدر و خروج نیروهای سوری از لبنان را در پی داشت.