فیگارو: مانور بزرگ اوباما بر سر ایران

0
224

فیگارو از قدیمی‌ترین و مشهورترین روزنامه‌هایِ صبحِ فرانسوی زبان جهان که در پاریس منتشر می‌شود تحت عنوان مانور بزرگ اوباما برسرایران می‌نویسد: رقبای باراک اوباما، متحدین اسرائیلی و عرب آمریکا وحتی برخی مشاورین سابق خود رئیس جمهوری نگرانند که اصرار باراک اوباما، برای رسیدن به یک توافق حد اقلی با تهران، هدف پشت پرده او را پنهان می‌سازد و آن اینکه رئیس جمهوری آمریکا به دنبال نزدیکی با حکومت اسلامی درتهران است.

می‌شل درُون مشاورسابق جرج وُلکر بوش و پژوهشگر امروز مرکز پژوهشی «هودسوُن» به فیگارو می‌گوید: اوباما دررویای خود به دنبال سیاستی است که نیکسون درپیش گرفت. این پژوهشگر مرکز هودسون، با این حال، تاکید می‌کند که درایران یک جمهوری اسلامی حاکم است و تا زمانیکه ایران جمهوری اسلامی است تلاش نزدیکی با تهران محکوم به شکست خواهد بود.

فیگارودریک گزارش دیگر به اختلافات افزایش یابنده میان واشنگتن و تل آویو اشاره و دراین رابطه به سخنان «مت سالامُون» نماینده فلوریدا درکنگره اشاره می‌کند که گفته است: نتانیاهو سخنان مهمی درباره برنامه اتمی ایران دارد که باید به آمریکا بیاید و به کنگره بگوید.
آنگونه که خبرگزاری فرانسه اشاره داشته است، علی رغم مخالفت‌های شماری ازنمایندگان کنگره یا روزنامه نگاران آمریکایی نخست وزیراسرائیل اعلام کرده است که درتاریخ تعیین شده برای سخنرانی به واشنگتن خواهد رفت. نتانیاهو می‌گوید: با دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای موضوع «حیات و ممات ملت اسرائیل» درمیان است.
مت سالاموُن نماینده کنگره گفته است: دولت واشنگتن امتیازات غیرقابل قبولی به حکومت تهران داده است، از این روست که تهران هرآن امتیازات بیشترمی خواهد.
این نماینده مجلس می‌گوید: ما باید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهیم و حکومت تهران را به زانو درآوریم.