فیگارو: ایران و حزب الله در خط مقدم جبهه در سوریه

0
119

“ژرژ مالبرونو” گزارشگر فیگارو از قدیمی‌ترین و مشهورترین روزنامه‌هایِ صبحِ فرانسوی زبان و از معروف‌ترین نشریاتِ جهان مینویسد: “با گذشت چهار سال از جنگ داخلی خونین سوریه که بیش از ۲۲۰ هزار کشته بر جای گذاشت، بشار اسد به شکرانه کمک های ایران و حزب الله همچنان بر سریر قدرت باقیمانده است. او تأکید میکند، هرچند رئیس جمهوری سوریه بسیار ضعیف گردیده، اما ایران و حزب الله کماکان از او حمایت می کنند و به نظر نمیرسد که او را در کوتاه مدت رها نمایند”.

ژرژ مالبرونو مینویسد که نیروهای وفادار به بشار اسد در سوریه، هم اکنون تنها ۴۰ درصد خاک سوریه را که کمتر از ۶۰ درصد جمعیت این کشور را در بر میگیرد، تحت کنترل دارند.
درشهر دمشق، وهمچنین، جاده ای که پایتخت سوریه را به کشور لبنان پیوند میزند، حضور سربازان رژیم بشار اسد کمتر از گذشته به چشم میخورند. در واقع، رژیم سوریه ناگزیر است که بسیاری از نیروهای خود را در نقاط بحرانی کشور در شمال و جنوب مستقرکند. در شمال سوریه، نزدیک به حلب، شورشیان، از کمک های نظامی و تجهیزاتی ترکیه استفاده می کنند. در جنوب سوریه، شورشیان توسط سه کشور عربستان سعودی، اردن و اسرائیل حمایت و پشتیبانی میشوند.

گزارشگر فیگارو مینویسد، در چنین شرایطی، بشار اسد هیچ گزینه ای ندارد و ناچار است تا از کمک های بسیار گسترده وفزاینده ایران و حزب الله برای حفظ مناطقی که در سوریه در اختیار دارد، بهره بگیرد. در کنار نیروهای ایرانی و حزب الله، شبه نظامیان شیعه عراقی و افغانی جای خالی نیروهای نظامی بشار اسد را در مناطقی در سوریه پر می کنند.

ژرژ مالبرونو مینویسد هر پانزده روز یکبار، ایران بیش از ۷۰۰ هزار لیتر سوخت مورد نیاز ارتش سوریه را از طریق بندر”تارتوس” در اختیار رژیم بشار اسد قرارمیدهد. به موزات تحویل سوخت، ایران همچنین تنخواه گردانی به مبلغ یک میلیارد دلار برای دیگر نیازمندی ها در اختیار رژیم بشار اسد گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال، رژیم بشار اسد از کمک های تسلیحاتی روسیه استفاده میکند. بمب های بسیار پیچیده روسی که برای تخریب سنگرهای زیر زمینی ساخته شده، بشار اسد را قادر میسازد تا به مخفی گاههای شورشیان در اعماق زمین حمله کند.

گزارشگر فیگارو مینویسد وجود داعش در منطقه و حملات وحشیانه این گروه تروریستی در سوریه و عراق، موجب گردیده در این اواخر بری نظر خود را در باره بشاراسد تعدیل کنند. در این شرایطه تازه، بشاراسد به چشم برخی ها کمتر از گذشته بد جلوه میکند و انزوای سیاسی او به آرامی در حال رنگ باختن است.

او مینویسد: “در این رابطه، ما شاهد اعزام سفیر کشور عمان به دمشق هستیم. در همین حال، کویت اجازه داده است تا دیپلمات های سوری به این کشور باز گردند. در حالی که اتریش در حال بررسی برقراری خط مستقیم هوایی بین وین ودمشق است، دیپلمات های کشورهای غربی، بیش از پیش از طریق بیروت راهی دمشق شده اند.هرچند باز گشایی سفارت در دمشق در دستور کار این دیپلمات ها قرار ندارد.”

گزارشگر فیگارو مینویسد در کوتاه مدت، بشار اسد برای غربی ها هنوز قابل معاشرت نمیباشد، هرچند به نظر”استفن میستورا” فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، اسد میتواند یکی از مهره های اصلی راه حل سیاسی آینده برای سوریه باشد.

ژرژ مالبرونو مینویسد در برابر بشار اسد و متحدان ایرانی و حزب الله، داعش در برابر کردهای سوریه با حمایت بمبارانهای نیروهای ائتلاف، ناگزیر به عقب نشینی شده است. قطر تلاش میکند تا با تغییر نام جبهه النصره، این رقیب جهادی داعش، این گروه را از فهرست سیاه تروریسم خارج کرده تا بتواند از حمایت های مالی و تسلیحاتی قطر بهره بگیرد.

گزارشگر فیگارو مینویسد که این چرخش، با مخالفت بسیاری از رؤسای شاخه القاعده روبرو شده و در همین حال، به نظر نمیرسد این مانور سیاسی قطر مورد تأیید کشورهای غربی قرار بگیرد.

در صحنه نبرد، گروه های دیگر اسلامی عملاً وجود خارجی ندارند. آنچه مربوط به طرح آمریکایی ها برای آموزش ۵ هزار تن از شورشیان سوری در ترکیه میگردد، این نیرو نمیتواند معادله قدرت را به نفع شورشیان تغییر دهد.

ژرژ مالبرونو نتیجه میگیرد که در شرایط کنونی و در کوتاه مدت شرایط سوریه باز هم خراب تر خواهد شد. رژیم حاکم بر این کشور به سرکوب های خونین خود ادامه خواهد داد. در همین حال پشتیبانی کشورهای عربی برای مقابله با ایران در سوریه کماکان ادامه خواهد یافت. به رغم این حمایت ها، همانطورکه یک دیپلمات فرانسوی میگوید، ایران بشار اسد را رها نمیکند.