فینالیست‌های مسابقه ۴ میلیون دلاری طراحی نوآورانه ویلچر اعلام شدند

0
195

شرکت تویوتا که مسابقه‌ای ۴ میلیون دلاری برای تحول در طراحی ویلچرها راه‌اندازی کرده است، طرح‌های برگزیده را که به مرحله پایانی راه یافتند، اعلام کرد.

 فراخوان تویوتا برای مدرن سازی صندلی‌های چرخ‌دار به نتیجه رسیده است و این خودروساز بعد از سه سال رقابت، طرح‌های پنج فینالیست را برای چالش ۴ میلیون دلاری منتشر کرده است.

همه این طرح‌ها وعده داده‌اند تا در مورد نحوه حرکت و انتقال افراد دارای محدودیت حرکتی نواندیشی کنند  و حتی در برخی موارد طرح‌هایی معرفی شده است که از صندلی چرخ‌دار استفاده نمی‌شود.

پروژه‌ای که در عکس بالا می‌بینید موسوم به “کولو”(Qolo) است که ترکیبی از یک پوشیدنی ایستاده و صندلی چرخدار است که می‌تواند در هر دو حالت نشسته و ایستاده مورد استفاده قرار گیرد.

افراد دارای محدودیت حرکتی می‌توانند با استفاده از این وسیله، بدون از دست دادن مزایای استفاده از یک ویلچر،‌ در هنگام صحبت با افراد بایستند.

57809503

دیگر طرح‌ها هم هوشمندانه هستند. به عنوان مثال “موبی”(Moby) طرحی است که توسط شرکت ایتالیایی “ایتال‌دیزاین”(Italdesign) معرفی شده است و به کاربران صندلی چرخ‌دار امکان دسترسی دستگاه‌های الکتریکی برای کمک به آنها در حرکت در شهر را می‌دهد. این وسیله سیستمی مشابه با دوچرخه‌های کرایه‌ای در سطح شهر دارد.

57809504

صندلی چرخ‌دار هوشمند ققنوس (Phoenix Ai Ultralight Wheelchair) نیز یکی دیگر از طرح‌های راه یافته به مرحله پایانی است که می‌تواند خود را برای کاهش ارتعاش متعادل کند و خود را طوری تنظیم کند تا با حرکت کاربر هماهنگ باشد.

57809502

“کوئیکس”(Quix) هم یک پوشیدنی ایستاده است که از تکنولوژی خودروهای خودران الهام می‌گیرد.

57809731

در حالی که طرح “Evowalk” دستگاهی است که عضلات را به منظور بهبود حرکت افرادی که در راه رفتن دچار مشکل هستند، تحریک می‌کند.

هر یک از این فینالیست‌ها مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای کمک به توسعه محصولات خود دریافت می‌کنند و ما باید تا سال ۲۰۲۰ صبر کنیم تا طرح برنده که جایزه ۱ میلیون دلاری را تصاحب خواهد کرد، اعلام شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، هیچ تضمینی وجود ندارد که این پروژه‌ها منتج به تولید تجاری شوند، اما همه آنها نشان می‌دهند که این حوزه چقدر جای رشد دارد.