فیلم “محمد رسول‌الله” از دور رقابت‌های اسکار حذف شد

0
157

فیلم پرهزینه “محمد رسول‌الله” به کارگردانی مجید مجیدی از دور رقابت‌های جایزه اسکار در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان حذف شد. این فیلم تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها بود. ۹ فیلم از کشورهای مختلف به دور بعدی رسیدند.

در روز پنج‌شنبه (۱۷ دسامبر/۲۶ آذر) آکادمی اسکار اعلام کرد که تنها ۹ فیلم به دور بعدی برترین فیلم‌های خارجی (غیر انگلیسی‌زبان) راه یافته‌اند. در این میان فیلم “محمد رسول‌الله” به کارگردانی مجید مجیدی از جمله فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان است که از دور رقابت‌ها حذف شده است.

فیلم “محمد رسول‌الله” تنها نماینده ایران در هشتاد و هشتمین دور جایزه اسکار به شمار می‌آمد، اما با حذف این فیلم سینمای ایران در این صحنه مهم بین‌المللی نتوانست موفقیت خود را تکرار کند.

مجید مجیدی پیش‌تر نیز با فیلم‌های “بچه‌های آسمان”، “رنگ خدا”، “باران” و “آواز گنجشک‌ها” در اسکار فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان شرکت جسته بود. فیلم “آواز گنجشک‌ها” در جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۰۸ اکران شد. در این فیلم رضا ناجی به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شد و خرس نقره‌ای برلیناله را دریافت کرد.

فیلم “بچه‌های آسمان” مجیدی در سال ۱۹۸۸ در جمع ۵ فیلم نهایی برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان قرار گرفته بود.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان ۹ فیلم بلند از کشورهای بلژیک (برند عهد جدید)، آلمان (هزارتوی دروغ‌ها)، کلمبیا (در آغوش ابلیس)، دانمارک (جنگ)، فنلاند (شمشیرباز)، فرانسه (اسب وحشی)، مجارستان (پسر سائول)، ایرلند (زنده‌باد) و اردن (ذیب) برای بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان جایزه اسکار به دور بعدی راه یافته‌اند که از میان آنها پنج نامزد نهایی سرانجام برای رقابت بر سر جوایز آکادمی اسکار در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ در لس‌آنجلس انتخاب خواهند شد.

اصغر فرهادی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس تنها سینماگر ایرانی است که تاکنون موفق به دریافت اسکار شده است. او با فیلم “جدایی نادر از سیمین” در سال ۲۰۱۲ در دو بخش بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و فیلم در بخش غیر انگلیسی‌زبان نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود که در نهایت اسکار این بخش را به دست آورد.

پرهزینه‌ترین فیلم سینمای ایران

فیلم “محمد رسول‌الله” پیش‌تر در رقابت با ۹ فیلم‌ دیگر از سوی هیات داوران ایرانی برای شرکت در اسکار انتخاب شده بود. فیلم‌های “خداحافظی طولانی” ساخته فرزاد موتمن، “در دنیای تو ساعت چند است؟” ساخته ‌صفی یزدانیان، “رخ دیوانه” ساخته ابوالحسن داودی، “سیزده” ساخته هومن سیدی، “شیار ۱۴۳” ساخته نرگس آبیار، “قصه‌ها” ساخته رخشان بنی‌اعتماد، “ماهی و گربه” ساخته شهرام مکری، “ملبورن” ساخته نیما جاویدی و “من دیه‌گو مارادونا هستم” ساخته بهرام توکلی، رقبای فیلم مجیدی برای معرفی به اسکار بودند.

فیلم “محمد رسول‌الله”از جمله “فیلم‌های فاخر” به حساب می‌آید که با صرف میلیاردها تومان ساخته شده است. ساخت “فیلم‌های فاخر” تا کنون انتقادات گسترده‌ای را در ایران در پی داشته است.

برخی از محافل دولتی و نهادهای بانفوذ در حاکمیت مدافع تولید “فیلم‌های فاخر” هستند. به نظر آن‌ها کشوری که به حفظ و بزرگداشت ارزش‌های دینی و فرهنگی خود پایبند است، باید بدون چشمداشت سود مالی در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت: «با ساخت فیلم فاخر در سینما مشکلی ندارم اما در سال‌های گذشته تقریبا ۴۸ میلیارد تومان با قیمت دلاری ۸۰۰ تومان هزینه شده برای تولید چند فیلم، به نام فیلم فاخر ولی در مجموع این فیلم‌ها ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند. در واقع این همه هزینه برای فیلم‌هایی که مردم تمایلی به دیدنش ندارند، چه معنی دارد؟»

به گزارش دویچه وله؛ فیلم “محمد رسول‌الله” پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید. بنا به ارزیابی “هالیوود ریپورتر” هزینه این فیلم حدود ۳۰ میلیون دلار (بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان با نرخ متوسط دلار در زمان ساخت فیلم) بوده است. به‌رغم عدم شفافیت کافی پیرامون هزینه واقعی این فیلم برخی از گزارش‌های رسانه‌ای در ایران هزینه این فیلم را بیش از ۶۲ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.