فیلمی که تماشاگران جشنواره برلین را به وجد آورد

0
171


«بچگی» تازه‌ترین ساخته ریچارد لینکلیتر فیلمساز آمریکایی پنجشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین به نمایش درآمد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 این فیلم تقریبا سه ساعته که داستانی درباره بلوغ را به تصویر می‌کشد، با بیشترین استقبال روبرو شد و نام خود را به عنوان یکی از بخت‌های اصلی دریافت جایزه خرس طلای این دوره جشنواره برلین مطرح کرد.

در مجموع 20 فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای این دوره جشنواره برلین رقابت می‌کنند.

پاتریشیا آرکت و ایتن هاوک در «بچگی»(‌Boyhood) نقش پدر و مادری را بازی می‌کنند که طلاق گرفته‌اند. آن‌ها دو بچه – میسن (الار کولترین) و سامانتا (لورلی دختر خود لینکلیتر) – دارند. اولیویا، شخصیت آرکت بچه‌ها را به تنهایی در تگزاس بزرگ می‌کند و در این مدت پدر خانواده جسته گریخته به آن‌ها سر می‌زند.

لینکلیتر دوربین خود را از سال 2002 روی چهار بازیگر خود روشن کرد و کار را این اواخر به پایان رساند.

در حالی که سن آرکت و هاوک به تدریج روی تصاویر بالا می‌رود و آن‌ها به دوره میانسالی پا می‌گذارند، بچه‌ها عملا مقابل چشم تماشاگران بزرگ شده و از بچه‌های کوچک به جوانانی دانشجو تبدیل می‌شوند.

لینکلیتر گفت: «نمی‌دانم آیا دو بازیگر بزرگسال فیلم پیش از این اصلا در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اند یا نه. کل ماجرا بر مبنای اعتقاد و خوش‌بینی نسبت به آینده شکل گرفت. اکنون 12 سال گذشته و می‌بینیم کاری که شروع کردیم به نتیجه رسیده است.»

کولترین گفت دقیقا اولین روز فیلمبرداری را که یک پسر‌بچه بود، به یاد دارد. «ما تولید فیلم را بیش از 4200 روز پیش شروع کردیم، اما دقیقا روز اول را یادم هست. قرار بود کدام گوری برویم؟»

کولترین که اکنون یک هنرمند تجسمی است، گفت لینکلیتر در تمام این مدت به هیچ یک از بازیگران اجازه نداد تصاویر فیلمبرداری‌شده را ببینند.

 14-2-14-162823Richard Linklater

لورلی لینکلیتر گفت دیدن بزرگ شدن خودش روی تصاویر اصلا برایش مسحورکننده نبود. «بسیار، بسیار غریب بود، یک تجربه بسیار غریب و گاهی اوقات دردناک. چه کسی دوست دارد خودش را در حال عبور از تمام این مراحل ناجور ببیند؟»

لینکلیتر در این 12 سال هر سال چند روز فیلمبرداری می‌کرد، اما به بازیگران اجازه نمی‌داد تغییرات اساسی در چهره خود بدهند.

آرکت به شوخی گفت: «او خیلی صریح به ما گفت که اجازه نداریم چهره خود را دستکاری کنیم! عجیب است، اما زندگی زود می‌گذرد. فکر می‌کنم با دیدن فیلم این گذر را حس می‌کنید.»

«بچگی» جدا از آنکه زندگی چهار شخصیت اصلی را به تصویر می‌کشد، دهه پرهیاهوی زندگی آمریکایی، از پیامدهای حادثه 11 سپتامبر تا ظهور باراک اوباما را هم تصویر می‌کند.

لینکلیتر گفت با وجود جایگاهی که در سینمای آمریکا دارد، تامین هزینه تولید این پروژه دشوار بود. «فیلمی بسیار مستقل و کم‌هزینه و در عین حال، حماسی بود.»

لینکلیتر و هاوک که عموما با هم همکاری می‌کنند، آخرین بار سال 2013 فیلم «پیش از نیمه‌شب» را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین داشتند. این فیلم نامزد اسکار آخرین سومین فیلم سه‌گانه معروف آن‌ها درباره یک رابطه عاشقانه است. دو فیلم اول این سه‌گانه «پیش از طلوع» و «پیش از غروب» هستند.

کمدی سیاه «سرزمین هیچکس» (No Man´s Land) به کارگردانی نینگ هائو دیگر فیلمی بود که پنجشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین روی پرده رفت. «سرزمین هیچکس» یکی از سه فیلم چینی است که امسال در برلیناله بخت دریافت جایزه خرس طلایی را دارند.

این فیلم تلفیقی از سری فیلم‌های «Mad Max» و فیلم‌های سرجو لئونه و درباره وکیلی تازه‌کار است که در بیابانی در شمال غربی چین گرفتار شکارچیان غیرمجاز شاهین، دو راننده کامیون و تقریبا هر کس دیگری می‌شود.

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین پنجشنبه 6 فوریه با «هتل بزرگ بوداپست» تازه‌ترین ساخته وس اندرسن فیلمساز آمریکایی آغاز شد. جیمز شیمس فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده دارد.