فیلمبردار «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» درگذشت

0
202

هاسکل وکسلر فیلمبردار مطرح و مستندساز آمریکایی برنده دو اسکار و فیلمردار «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» در بیمارستان درگذشت.

 هاسکل وکسلر در ۹۳ سالگی و در خواب درگذشت. پسر او با اعلام این خبر در فیسبوک نوشت: او در آرامش از دنیا رفت.

وکسلر در طول ۶ دهه کار حرفه‌ای برای فیلمبرداری فیلم‌های تحسین شده «چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» به کارگردانی مایک نیکولز در سال ۱۹۶۶و یک دهه بعد برای فیلم «در راه افتخار» به کارگردانی هال اشبی برنده جایزه اسکار شد.

نگاه مسئولیت اجتماعی او در مستندهایش نیز قابل پیگیری است. وی از اوایل دهه ۱۹۵۰ به ساخت فیلم‌های مستند روی آورد و سال ۱۹۵۳ مستند کوتاه «شهر زندگی» نامزد اسکار را فیلمبرداری و با همکاری جان بارنز کارگردانی کرد.

این فیلمبردار کارگردانی، فیلمنامه نویسی و تهیه دو فیلم سیاسی «رسانه عالی» و «لاتینو» را نیز برعهده داشت و کارگردانی فیلمی اقتباسی از یک نمایشنامه درباره هری بریجز رهبر اتحادیه جهانی کارگران گمرک و بندرگاه را نیز در کارنامه داشت.

دیدگاه های اجتماعی این فیلمبردار با سبک سرد و ساده او وی را به عنوان فیلمسازی آموزشی و صنعتی معرفی کرد و موجب شد تا او در فیلم‌های تبلیغاتی نیز به دنبال اصول اخلاقی مورد نظرش باشد. بر مبنای همین نظرات او که زمانی فیلمبردار معروف‌ترین فیلم‌های تبلیغاتی سیگار بود، بعدها همکاری برای تولید این تبلیغات را قطع کرد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، فیلمبرداری فیلم هایی چون «در گرمای شب» به کارگردانی نورمن جویسن، «مکالمه» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و «دیوار نوشته‌های آمریکایی» به کارگردانی جرج لوکاس نیز توسط او انجام شد. او برای این فیلم آخری نامزدی اسکار را نیز به دست آورد و سال ۱۹۸۸ برای Matewan ساخته جان سیلز و سال ۱۹۹۰ برای Blaze به کارگردانی ران شلتن نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری شد.