فون‌ در لاین: اروپا شجاعانه‌تر‌ در برابر نقض حقوق بشر بایستد

0
116

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار در پیش گرفتن سیاستی شجاعانه‌تر علیه حکومت‌هایی شد که حقوق بشر را نقض می‌کنند. او پیشنهاد کرد که اروپا نیز مانند آمریکا از “قانون مگینسکی” و اهرم تحریم علیه ناقضان حقوق بشر استفاده کند.

اورزولا فون‌ در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۶ شهریور (۱۶ سپتامبر) از دولت‌های اتحادیه اروپا به دلیل سیاست خارجی “بی‌اثر” در برابر دولت‌هایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند انتقاد کرد و پیشنهاد کرد که مانند آمریکا از روش علیه این دولت‌ها استفاده شود.

او هم‌چنین انتقاد کرد که اتحادیه اروپا حتی در دفاع از ارزش‌های ساده خود نیز با تاخیر و به کندی عمل می‌کند و اجازه می‌دهد برای برخی منافع به گروگان گرفته شود. او اضافه کرد: «وقتی کشورهای عضو می‌گویند اروپا خیلی کند است، من به آنها می‌گویم شجاع باشید و تلاش کنید به یک اکثریت آراء واجد شرایط برسید ».

او خواستار در پیش گرفتن سیاستی مشابه آمریکا و به کار گیری “قانون مگینسکی” شد. قانونی که سنای آمریکا در دسامبر ۲۰۱۲ در زمینه مبادلات تجاری با روسیه تصویب کرد که شامل اعمال تحریم‌های روادیدی علیه برخی مقامات روسیه می‌شود که ناقض حقوق بشر هستند.

سرگئی مگنیتسکی یک وکیل روس بود که به دلیل افشای دست داشتن مقامات روسی در کلاهبرداری های گسترده مالیاتی در سال ۲۰۰۸ دستگیر شد و یک سال بعد بر اثر آزار و بدرفتاری در زندانی در مسکو درگذشت.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت “یک مکانیزم تحریمی جدید” به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری علیه افرادی خاص در هرجای دنیا از سیاست تحریم استفاده کند. از جمله دارایی‌های آنها را در اتحادیه اروپا مسدود و ورود آنها را به قلمرو این اتحادیه ممنوع کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنان امروز خود تاکید کرد که هیچ چیز توجیه کننده اقدامات ارعاب‌آمیز ترکیه در آب‌های دریای مدیترانه در قبال یونان و قبرس بر سر منابع انرژی نیست. او گفت: «ترکیه همیشه همسایه مهمی است و خواهد بود. اما در حالی که ما به لحاظ جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستیم، به نظر می‌رسد فاصله (سیاسی) بین ما در حال افزایش است.»

اعدام نوید افکاری در ایران، توجه مجامع بین‌المللی را بیش از همیشه متوجه نقض کامل حقوق بشر و اعمال مجازات اعدام در ایران کرد. اتحادیه اروپا، سفارت آلمان در تهران و وزارت خارجه فرانسه اعدام نوید افکاری را به شدت محکوم کردند. اتحادیه اروپا تاکید کرده است که مسئله حقوق بشر در تعامل با جمهوری اسلامی نقش محوری دارد.

دویچه وله نوشت؛ ظاهرا واکنش انتقادی شدید کشورهای اروپایی به صدور بیانیه محدود نبوده و دست‌کم به “لغو موقت” سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی منجر شده است که قرار بود از ۲۶ شهریور در یک تور اروپایی به کشورهایی از جمله فرانسه، بریتانیا و آلمان سفر کند.