فولادی‌ها جام را بالای سربردند

0
221

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال با قهرمانی فولاد خوزستان به پایان رسید. در این دوره از مسابقات دو تیم مس کرمان و داماش به صورت مستقیم به لیگ دسته اول سقوط کردند و تیم فجرسپاسی برای باقی ماندن در لیگ برتر به مسابقات پلی‌آف رفت. همچنین تیم پرسپولیس با برتری در بازی برابر استقلال صنعتی در کنار فولاد خوزستان سهمیه مستقیم آسیایی را کسب کرد.

 سیزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال از تاریخ دوم مردادماه 1392 با برگزاری دو مسابقه آغاز شد و سرانجام امروز 22 فروردین 1393 با قهرمانی تیم فولاد خوزستان به پایان رسید. تعداد تیم‌ها در این این فصل از مسابقات با تصمیم فدراسیون فوتبال از 18 به 16 تیم کاهش یافت که این مسئله یکی از عوامل بالا رفتن حساسیت بازی‌ها و کشیده شدن سرنوشت قهرمانی تا هفته پایانی شد.

شرایط این دوره از رقابت‌های لیگ برتر به گونه‌ای پیش رفت که پنج تیم نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال تهران، پرسپولیس و سپاهان اصفهان هر کدام تا هفته سی‌ام شانس قهرمانی را داشتند که سرانجام این جام نصیب شاگردان حسین فرکی شد.

در پایان نیم فصل اول لیگ تیم پرسپولیس موفق شده بود با 27 امتیاز و به خاطر تفاضل گل بهتر به عنوان نخست برسد و استقلال و تفاضل گل‌های کمتر دوم و سوم بودند. با این حال با شروع نیم فصل دوم جایگاه تیم‌های بالانشین جدول مرتب دچار تغییر و تحول شد و چند تیم مزه صدرنشینی را چشیدند.

ماراتن 261 روزه لیگ برتر با فراز و نشیب زیادی همراه بود. به عنوان مثال در مقطعی از لیگ فشردگی مسابقات گاهی به چهار روز یکبار هم رسید و در مقطعی لیگ برتر برای یک ماه (اسفندماه) تعطیل شد تا هم به اردوهای تیم ملی آسیبی نرسد و هم نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا متضرر نشوند.

نگاهی به تیم‌هایی که صدر جدول را هم در این فصل تجربه کردند خالی از لطف نیست. از مجموع 16 تیم، فقط شش تیم موفق شدند ایستادن در بالای جدول را در کارنامه خود ثبت کنند. تا پایان هفته بیست و نهم لیگ، فولاد خوزستان با 12 بار، استقلال و پرسپولیس هر کدام با شش و پنج بار، سپاهان، تراکتورسازی و نفت تهران هم به ترتیب با سه، دو و یک مرتبه توانستند مزه صدرنشینی را بچشند.

سرنوشت قهرمان و تیم‌های مدعی کسب سهمیه آسیایی در حالی به هفته آخر کشیده شد که تیم نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال و پرسپولیس به ترتیب چهار شانس اول این عناوین بودند. با این حال تیم‌های نفت تهران و استقلال در هفته سی ام کم آوردند.

نفت تهران با شکست برابر سپاهان و استقلال با باخت به تراکتورسازی از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند. از سوی دیگر تیم فولاد موفق شد با یک گل برابر گسترش فولاد به برتری برسد تا عنوان قهرمانی را در تبریز از آن خود کند. پرسپولیس هم با پیروزی برابر استقلال صنعتی به خاطر شکست استقلال و نفت به رده دوم صعود کرد تا در حالی که کمترین شانس را در میان رقبایش برای کسب این عنوان داشت، سهمیه آسیایی را هم به دست بیاورد. تیم نفت هم با قرار گرفتن در رده سوم، به مرحله پلی آف مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.

به گزارش مهر، معادلات انتهای جدول هم این هفته حل شد. تیم داماش گیلان با تساوی برابر مس کرمان به عنوان دومین تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد. هفته گذشته مس به لیگ دسته اول سقوط کرده بود. همچنین تیم ذوب آهن با برتری برابر راه آهن در لیگ برتر ماندنی شد و فجر سپاسی به مرحله پلی آف لیگ راه یافت. فجر باید به مصاف برنده دیدار تیم‌های دسته اولی سیاه جامگان و پیکان برود.

نتایج مسابقات هفته پایانی لیگ برتر به این شرح است:

* استقلال تهران یک – تراکتورسازی تبریز ی 3

گل‌ها: حنیف عمران زاده(44) برای استقلال – فرشاد احمدزاده(31)، محمد نصرتی(52) و کریم انصاریفرد(74- پنالتی) برای تراکتورسازی

* سپاهان اصفهان صفر – نفت تهران صفر

 

* سپاهان اصفهان یک – نفت تهران صفر

گل: مهدی شریفی (53) برای سپاهان

 

* استقلال صنعتی خوزستان صفر – پرسپولس تهران یک

گل: محمد عباس‌زاده(32- پنالتی) برای پرسپولیس

 

* گسترش فولاد تبریز صفر – فولاد خوزستان یک

گل: مهرداد جماعتی(37) برای فولاد

 

* فجرسپاسی شیراز 2 – ملوان بندر انزلی یک

گل‌ها: سیامک کوهنورد(9) و سمیر بکریچ(66) برای فجرسپاسی – امیرحسین فشنگچی(80) برای ملوان بندرانزلی

اخراج: سعید عزت اللهی(89- ملوان بندرانزلی)

 

* داماش گیلان یک – مس کرمان یک

گل‌ها: مسعود حسن زاده(82) برای داماش گیلان – احمد حسن زاده(43) برای مس کرمان

 

* راه‌آهن سورینت صفر – ذوب‌آهن اصفهان یک

گل: اسماعیل فرهادی(62)

 

* صبای قم صفر – سایپا البرز صفر

 

جدول سیزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال که با قهرمانی فولاد به پایان رسید، به این شرح است:

1- فولاد خوزستان 57 امتیاز

2- پرسپولیس تهران 55 امتیاز

3- نفت تهران 54 امتیاز

4- سپاهان اصفهان 54 امتیاز

5- استقلال تهران 53 امتیاز

—————————————-

14- فجر سپاسی 29 امتیاز

15- داماش گیلان 26 امتیاز

16- مس کرمان 22 امتیاز