فهرست جدید از 100 فیلم محبوب تاریخ سینما

0
326

نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر فهرستی از 100 فیلم محبوب تاریخ سینما را همراه با اطلاعات آماری قابل توجه منتشر کرده است که در این فهرست فیلم «پدرخوانده» ساخته مشهور «فرانسیس فورد کاپولا» در مکان اول دیده می‌شود.

2120 فعال مطرح در عرصه سینما با شرکت در نظرسنجی نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر اقدام به معرفی 100 فیلم محبوب تاریخ سینما کرده‌اند که در این میان در حالی فیلم‌های «پدرخوانده»، «جادوگر شهر اوز» و «همشهری کین» در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند که اطلاعات آماری جالبی نیز از این نظرسنجی به دست آمده است.

** استیون اسپیلبرگ، کارگردان سرشناس سینمای جهان در این فهرست 100گانه هالیوود ریپورتر با هفت فیلم رکورددار است. فیلم‌های «ای تی» (1982) در مکان هشتم، فهرست شیندلر (1993) در مکان دهم، «مهاجمان صندوق گمشده» در رده سیزدهم، «آرواره‌ها» (1975) در مکان بیست‌وچهارم، «نجات سرباز رایان» (1996) در جایگاه چهل و ششم، «پارک ژوراسیک» (1993) در مکان پنجاهم و فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» در جایگاه نود و سوم برترین آثار سینمایی تاریخ سینما قرار دارند.

** «مارلون براندو»، بازیگر افسانه‌ای تاریخ سینما نیز با نقش‌آفرینی در پنج فیلم از این فهرست شامل فیلم‌هایی چون «پدرخوانده » و «اینک آخرالزمان» رکورددار است و در مکان دوم نیز «جک نیکلسون» و «رابرت دنیرو» هر کدام با بازی در چهار فیلم قرار دارند.

** فیلم «آغاز» ساخته «کریستوفر نولان» محصول سال 2010 که در مکان هشتادو چهارم این فهرست قرار دارد، جدیدترین فیلم حاضر در میان 100 فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوود ریپوتر است و فیلم‌های «جادوگر شهر اوز» و «بر بادرفته» که هر دو در سال 1939 ساخته شده‌اند، قدیمی‌ترین فیلم‌های حاضر در این فهرست هستند.

** دهه 1990 درخشان‌ترین دهه در تاریخ سینما بر اساس این فهرست محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که از میان 100 فیلم این فهرست، 24 فیلم در فاصله این 10 سال ساخته شده‌اند و پس از آن دهه‌های 1970، 2000، 1980 و 1960 از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

** در میان 2120 شرکت‌کننده در این نظرسنجی که همگی از فعالان عرصه سینمای جهان بودند، فیلم «همشهری کین» بیشتر مورد اقبال بازیگران و تدوینگران قرار گرفت، در حالی که نویسندگان، کارگردانان و عوامل اجرایی بیشتر فیلم «پدرخوانده» را پسندیدند.

** رابطه مستقیمی میان سن شرکت‌کنندگان در نظرسنجی و فیلم‌های انتخابی آنها وجود دارد؛ به عنوان مثال افراد با سن 20 تا 29 سال بیشتر فیلم «داستان عامه‌پسند» (1994) را انتخاب کردند، در حالی که انتخاب افراد 70 تا 79 ساله غالبا فیلم «همشهری کین» (1941) بود و شرکت‌کنندگان 80 تا 89 ساله نیز بیشتر به فیلم «کازابلانکا» محصول 1942 رای دادند.

** در فهرست 100 فیلم محبوب تاریخ سینما، فیلم‌های «زیبای آمریکایی» (مکان 34) و «داستان وست ساید» (رتبه 61) موفق شدند جایزه اسکار کارگردانی را برای سازندگان‌شان به ارمغان بیاورند. همچنین فیلم «مری پاپینز» (فیلم شصت و چهارم فهرست) جایزه اسکار بازیگر زن را برای «جولی اندروس» در اولین نقش‌آفرینی‌اش به ارمغان آورد و «اوا مری سینت» در اولین بازی خود در فیلم «در بارانداز» (رتبه 80) موفق به کسب اسکار بهترین بازیگری نقش مکمل زن شد.

** یک‌پنجم 100 فیلم محبوب تاریخ در ژانر کمدی هستند، در حالیکه آکادمی اسکار تاکنون تنها 3.5 درصد از جوایز اسکار بهترین فیلم خود را به فیلم‌های کمدی اعطاء کرده است. فیلم‌های انیمیشن نیز با پنج فیلم شامل «شیرشاه» (66)، «دیو و دلبر» (86)، «داستان اسباب بازی» (43)، «وال.ای» (79) و «آپ» (92) در این فهرست حضور دارند.

** فیلم‌های منتخب مردان و زنان تفاوت فاحشی با یکدیگر داشتند؛ به طوری که سه فیلم برتر از نگاه زنان شامل «جادوگر شهر اوز»، «رستگاری در شائوشنک» و «پدرخوانده» بودند و مردان به ترتیب بیشتر فیلم‌های «پدرخوانده»، «همشهری کین» و «ادیسه فضایی» را انتخاب کردند.

100 فیلم محبوب تاریخ سینما از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر به شرح ذیل است:


GodfatherMarlon BrandoCredit: Paramount/ Courtesy Neal Peters Collection

1. «پدرخوانده»

فرانسیس فورد کاپولا «پدرخوانده» را در سال ۱۹۷۲ برای کمپانی «پارامونت» کارگردانی کرد. داستان جنایی این فیلم بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد. فیلم کلاسیک «پدرخوانده» براساس رمانی از «ماریو پوزو» ساخته شده و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی «کورلئونه» است که بازیگران سرشناسی چون «مارلون براندو»، «آل پاچینو»، «روبرت دووال» و «دایان کیتن» در آن نقش‌آفرینی داشته‌اند. این فیلم نامزد 11 جایزه اسکار بود که موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو)، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد و در جوایز گلدن گلوب پنج جایزه اصلی را کسب کند.

WIZARD OF OZ  1939CREDIT: MGM/COURTESY NEAL PETERS COLLECTION

2. «جادوگر شهر اوز»

جادوگر شهر اوز نام فیلمی است بر اساس رمانی برای کودکان نوشته «ال. فرانک باوم» آمریکایی به کارگردانی «ویکتور فلمینگ» محصول 1939 که در آن بازیگرانی چون «جودی گارلند»، «فرانک مورگان»، «ری بولگر»، «برت لار» و «جک هالی» ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم که معروفترین و موفق‌ترین اقتباس از رمان نوشته «فران باوم» محسوب می‌شود، طبق اعلام کمپانی «مترو گلدن مایر» موفق به فروش بیش از دو میلیون دلار در سینماهای آمریکا و 980 هزار دلاری در سینماهای سایر نقاط جهان شد.

Citizen Kane (1941)  Orson Welles Credit: RKO/Courtesy Neal Peters Collection

3. «همشهری کین»

اورسن ولز، کارگردان سرشناس سینما با اینکه فقط 25 سال داشت، اما کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نگارش فیلم‌نامه و نقش‌آفرینی در فیلم «همشهری کین» را به‌ عهده گرفت. این فیلم که ساخت آن 10 هفته به طول انجامید، با حضور معروف‌ترین عوامل فیلم هالیوود، از جمله «گرگ تولند» ساخته شد که اورسن ولز او را سریع‌ترین فیلم‌بردار هالیوود می‌دانست. «همشهری کین» در 9 بخش نامزد جوایز اسکار بود که فقط در رشته بهترین فیلم‌نامه‌ اصلی موفق به دریافت جایزه شد.

اگرچه آکادمی اسکار توجه لازم را به این فیلم نداشت، اما «همشهری کین» توانست در طول سال‌ها به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته شود. هرچند به تاخیر افتادن زمان اکران و توزیع نامناسب فیلم موجب شد تا میزان فروش آن چندان چشم‌گیر نباشد. در دهه‌ 60 دانشکده‌های فیلم‌سازی از «همشهری کین» به‌عنوان واحد درسی استفاده می‌کردند و تعدادی از بزرگان سینمای فرانسه چون «ژان لوک ‌گدار» و «فرانسوا تروفو» از این فیلم الهام گرفتند.

The Shawshank Redemption (1994)   Tim Robbins and Morgan Freeman Credit: Columbia Pictures/Courtesy Neal Peters Collection

4. «رستگاری در شائوشنک»

«رستگاری در شائوشنک» یک فیلم درام رازآلود جنایی به کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز و مورگان فریمن، محصول سال ۱۹۹۴ است که به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود. این فیلم براساس داستان کوتاهی از «استفن کینگ» به نام «ریتا هیروث و رستگاری در شائوشنک» ساخته شده است. در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین ویرایش فیلم، بهترین موسیقی فیلم، و بهترین صدابرداری بود، اما موفق به کسب هیچ‌یک نشد.

"Pulp Fiction"  (1994) John Travolta, Samuel L. Jackson Credit: Miramx Films/Courtesy Neal Peters Collection
5. «داستان عامه‌پسند»

فیلم «داستان عامه‌پسند» با بازیگرانی چون «جان تراولتا»، «ساموئل ال.جکسون» و «اما تورمن» با فیلم‌نامه‌ای از تارانتینو شامل سه اپیزود با سه قصه مرتبط با هم است. در این اثر بیش از هر چیز جسارت کارگردان به چشم می‌خورد. «تارانتینو» در «داستان‌ عامه‌پسند» تمام اشکال متعارف روایی سینما را کنار گذاشت و داستان خود را در ساختاری پیچیده با گذرهای زمانی و مکانی متناوب به پیش می‌برد.

«داستان عامه‌پسند» عنوان بهترین فیلم دهه 90 سینمای جهان را از نگاه نشریه سینمایی “توتال فیلم” یدک می‌کشد. این فیلم با نقش‌آفرینی «ساموئل ال.جکسون»، «اوما تورمن» و «جان تراولتا» با بودجه تنها 8 میلیون دلاری ساخته شد و به فروش جهانی 213 میلیون دلار دست یافت. این فیلم که در هفت بخش نامزد جایزه اسکار بود، جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد و در جشنواره کن موفق به کسب نخل طلا شد، جایزه بهترین فیلم پلیسی جوایز “ادگارآلن پو” را گرفت و در جوایز گلدن گلوب و بافتا انگلیس چهار جایزه را دریافت کرد.

Casablanca (1942) Humphrey Bogart, Ingrid Bergman Credit: Warner Bros./Courtesy The Neal Peters Collection

6. «کازابلانکا»

فیلم «کازابلانکا» که در سال 1942 با بازی «همفری بوگارت» و «اینگرید برگمن» ساخته شد، توانست سه جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه را کسب کند. انجمن فیلم آمریکا در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما «کازابلانکا» را در مکان سوم قرار داده است.

The Godfather 2Robert DeNiroCredit:Paramount/Neal Peters Collection

7. قسمت سوم «پدرخوانده»

این فیلم در سال ۱۹۹۰ ساخته شده‌ است و قسمت آخر از سه‌گانه «پدرخوانده»‌ بر اساس رمانی از «ماریو پوزو» ساخته شد. در مجموع فروش فیلم «پدرخوانده 3» به بیش از 136 میلیون دلار رسید. این فیلم نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد، ولی موفق به کسب هیچ یک از جوایز اسکار نشد. علاوه‌بر این نتوانست موفقیت دو فیلم پیشین را تکرار کند. این فیلم «آل پاچینو»، «اندی گارسیا»، «دایان کیتن» و «سوفیا کاپولا» نقش‌آفرینی می‌کنند.

Elliott (HENRY THOMAS), his brother and friends ride as fast as they can to get E.T. back to the forest. 1982Credit: Credit: Universal/Neal Peters Collection

8. «ای.تی»

فیلم‌ «E.T» محصول 1982 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در زمان اکران پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و یکی از موفق‌ترین آثار اسپیلبرگ در زمینه تجاری محسوب می‌شود. این فیلم موفق به کسب چهار جایزه اسکار شد و در جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم سال انتخاب شد. «ای.تی» اگرچه درباره دنیای کودکان و افسانه‌های تخیلی و فضایی بود، اما توجه مخاطبین بزرگسالان را نیز به خود جلب کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز دیوید دوناتلو ایتالیا را در سال ‌1983 کسب کرد.

2001: A Space Odyssey (1968)  Credit: MGM/Courtesy Neal Peters Collection
9. «ادیسه فضایی»

فیلم «2001؛ ادیسه فضایی» شاهکار «استنلی کوبریک» محصول 1968 اقتباسی از داستان کوتاه «آرتور.سی کلارک» است که موفق شد جایزه‌ اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را کسب کند. کوبریک در «ادیسه فضایی» با نگاهی سورئالیستی نه چندان مبتنی به ضمیرناخودآگاه و بلکه در راستای اهداف فلسفی و جامعه‌شناسانه خود، مخاطره‌ای همچون رویارویی با شهاب سنگ‌های آسمانی را به جان می‌خرد و در کنار یک رمان تصویری نفس‌گیر و خوش‌رنگ و لعاب، یک ‌روایت تصویری را روایت می‌کند و از سکوی پرتاب یک موشک، مخاطبش را به قعر اندیشه‌های خالص خویش می‌افکند.

schindler's list (1993) liam neeson, ben kingsley credit: universal pictures/courtesy neal peters collection

10. «فهرست شیندلر»

«فهرست شیندلر» فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال ۱۹۹۳ است. این فیلم بر اساس کتاب «شیندلرز آرک» که برندهٔ جایزه بوکر شده، ساخته شده است. این فیلم یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود و موسیقی این فیلم را جان ویلیامز آهنگساز مشهور هالیوودی ساخته است.

«فهرست شیندلر» یک موفقیت تجاری با فروش ۳۲۱ میلیون دلاری بود و در کنار آن توانست جوایز بسیاری از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست بیاورد.

فهرست شیندلر اولین فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده است؛ هرچند که در ابتدا و انتهای فیلم، صحنه‌هایی هم به صورت رنگی پخش می‌شد. بنیاد فیلم آمریکا فهرست شیندلر را سومین فیلم برتر تاریخ سینما در گونهٔ حماسی، در فهرست ۱۰ فیلم برتر در ۱۰ ژانر خود عنوان کرد.

فهرست شیندلر
11- جنگ ستارگان (1977)؛ 12- بازگشت به آینده (1985)؛ 13- مهاجمان کشتی گمشده (1981)؛ 14- فارست گامپ (1994)؛ 15- بر باد رفته (1939)؛ 16- کشتن مرغ مقلد (1962)؛ 17- اینک آخر‌الزمان (1979)؛ 18- آنی هال (1977)؛ 19- رفقای خوب (1990)؛ 20- چه زندگی شگفت‌انگیزی (1946)؛

21- محله چینی‌ها (1974)؛ 22- سکوت بره‌ها (1991)؛ 23- لاورنس عربستان (1962)؛ 24- اره‌ها (1975)؛ 25- اشک‌ها و لبخندها (1965)؛ 26- آواز در باران (1926)؛ 27- باشگاه صبحانه (1985)؛ 28- فارغ‌التحصیل (1967)؛ 29- بلید رانر (1982)؛ 30- پرواز بر فراز آشیانه فاخته (1975)؛

31- عروس شاهزاده (1987)؛ 32- امپراطوری حمله را پاسخ می‌دهد (1980)؛ 33- فارگو (1996)؛ 34- زیبایی آمریکایی (1999)؛ 35- پرتقال کوکی (1971)؛ 36- روز تعطیل فریس بولر (1986)؛ 37- دکتر استرنج لاو (1964)؛ 38- وقتی هری به ملاقات سالی رفت (1989)؛ 39- درخشش (1980)؛ 40- باشگاه مشت‌زنی (1999)

41- روانی (1960)؛ 42- غریبه (1979)؛ 43- داستان اسباب‌بازی (1995)؛ 44- ماتریکس (1999)؛ 45- تایتانیک (1997)؛ 46- نجات سرباز رایان (1998)؛ 47- بعضی‌ها داغش را دوست دارند (1959)؛ 48- مظنونین معمولی (1995)؛ 49- پنجره عقبی (1954)؛ 50- پارک ژوراسیک (1993)

51- لبوفسکی بزرگ (1998)؛ 52- همه چیز درباره ایو (1950)؛ 53- هانتیگ خوش قلب (1997)؛ 54- بوچ کسیدی و ساندنس کید (1969)؛ 55- راننده تاکسی (1976)؛ 56- درخشش ابدی یک ذهن پاک (2004)؛ 57- شواله تاریکی (2008)؛ 58- سانست بولوار (1950)؛ 59- تلما و لوییس (1991)؛ 60- آملی (2001)

61- داستان وست ساید (1961)؛ 62- شمال از شمالغربی (1959)؛ 63- روز گراندهاگ (1993)؛ 64- مری پاپینز (1964)؛ 65- گاو خشمگین (1980)؛ 66- شیرشاه (1994)؛ 67- آواتار (2009)؛ 68- مانتی پیتون و جام مقدس (1975)؛ 69- گلادیاتور (2000)؛ 70- سرگیجه (1958)

71- تقریبا معروف (2000)؛ 72- فرانکشتاین جوان (1974)؛ 73- همه مردان رئیس جمهور (1976)؛ 74- زین‌های شعله‌ور (1974)؛ 75- پل رودخانه کوای (1957)؛ 76- کوهستان بروک‌بک (2005)؛ 77- شکارچیان روح (1974)؛ 78- 12 مرد خشمگین (1957)؛ 79- وال.ای (2008)؛ 80- در بارانداز (1954)

81- آمادئوس (1984)؛ 82- ارباب حلقه‌ها، یاران حلقه (2001)؛ 83- جان سخت (1988)؛ 84- آغاز (2010)؛ 85- هفت (1995)؛ 86- دیو و دلبر (1991)؛ 87- ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه (2003)؛ 88- میلیونر زاغه‌نشین (2008)؛ 89- شجاع قلب (1995)؛ 90- ممنتو (2000)

91- راکی (1976)؛ 92- بالا (2009)؛ 93- برخورد نزدیک از نوع سوم (1977)؛ 94- شکارچی گوزن (1978)؛ 95- دکتر ژیواگو (1965)؛ 96- هزارتوی پن (2006)؛ 97- هواپیما (1980)؛ 98 – سگ‌های پوشالی (1992)؛ 99- بانی و کلاید (1967)؛ 100- هفت سامورایی (1954)

ایسنا