فن آوری های جديد و حفظ ميراث فرهنگی ايتاليا

0
208

شهر باستانی و ارزشمند پومپی، واقع در ايتاليا، که در فهرست ميراث فرهنگی يونسکو، وابسته به سازمان ملل متحد، قرار دارد، مدتهاست که در معرض خرابی است. بنا به گزارش خبرگزاری رويترز، در تلاشی برای جلوگيری از فروريزی کامل اين شهر باستانی، گروه فن آوری و دفاعی ايتاليايی، موسوم «فين مکانيکا» طبق توافقنامه ای با استفاده از گيرنده های حساس و فن آوری ماهواره ای اين مکان را ديدبانی خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ این گروه تحت کنترل دولت با دراختيار گذاردن فن آوری رايگان به مدت سه سال و آموزش کارکنان پروژه بازسازی در سرمايه گذاری به ارزش دو ميليون يورو (۲.۷۵ ميليون دلار) در عمليات ترميمی شرکت خواهد داشت.

فروريزی ديوارها و خانه های پومپی، که در فوران آتشفشان سال ۷۹ پس از ميلاد مسيح زير ۴ تا ۶ متر گدازه آتشفشان و خاکستر مدفون شد، موجب اعتراض و افزايش فشارهای بين المللی گرديد تا به تاخير در امر مرمت پايان داده شود. پروژه ترميمی پومپی با اختصاص بودجه ۱۰۵ ميليون يورويی – که بخشی از آن را اتحاديه اروپا پرداخت کرده – سال گذشته آغاز شد.

فين مکانيکا کارمندان اين پروژه را برای استفاده از ابزار فوق العاده پيشرفته ديدبانی آموزش خواهد داد. اين ابزار باستان شناسان را قادر خواهد ساخت تا هر گونه جابجايی زمين در مساحتی که ۱۵۰۰ ساختمان در آن قرار دارد را ضبط کنند و سپس با استفاده از اين اطلاعات برای جلوگيری از ريزش بناها به سرعت وارد عمل شوند.

حرکت و جابجايی خاک، خطر بزرگی برای بناهای باستانی به ويژه در هوای نامساعد است. فين مکانيکا می گويد با استفاده از تصاوير با کيفيت بالا (high-resolution) که گروهی از ماهواره های کازمو-اسکای مد، متعلق به آژانس فضايی ايتاليا، به دست می دهند، می توان جابجايی خاک را ديدبانی کرد. پس از سرآمدن مهلت سه سال، اين تجهیزات پيشرفته برای پروژه ترميمی در دست بخش خصوصی باقی خواهد ماند.

فواره تروی
فواره تروی

تکنيسین ها از طریق تصویربرداری فراطیفی (hyperspectral imaging) از مهم ترين مکان های شهر پومپی آرشیوی دیجیتالی بوجود خواهند آورد که می تواند با اندازه گیری تابش الکترومغناطیسی ترکیب مواد مختلف را تشخيص دهد.

ماموران حفاظتی شهر قادر خواهند بود با استفاده از نرم افزار (اَپ) تلفن های هوشمند به اين اطلاعات دسترسی داشته باشند. ردگير های فوق العاده حساس عبور غير مجاز افراد، تخریب و یا صدمه به ویرانه ها را حس کرده و آژير خطر را به صدا در خواهد آورد.

حامیان خصوصی

با اتمام بودجه های دولتی برای مرمت و بازسازی ميراث فرهنگی افسانه ای ايتاليا، مشارکت فين مکانيکا از آخرين نمونه های همکاری شرکت های بخش خصوصی است که با تخصيص بودجه و فن آوری وارد اين عرصه شده اند.

۳ شرکت خصوصی ايتاليايی در ترميم و بازسازی سه يادبود تاريخی شهر روم مشارکت دارند. شرکت سازنده کفش های لوکس «تادز» به امر ترميم آمفی تئاتر «کولوسيوم» کمک می رساند، شرکت جواهرسازی بولگاری «پله های اسپانيايی» را مرمت می کند، و شرکت طراحی مد «فندی» ترميم «فواره تروی» را برعهده گرفته است.

روز پنجشنبه، ۱۴ فروردين ماه (۳ آوريل) وزير فرهنگ ايتاليا، آقای داريو فرانسسچينی، گفت، «من از گروه های خصوصی ديگر دعوت می کنم که پا پيش بگذارند و بهانه نياورند که موانع بوروکراتيک فراوانی سر راه کمک دهی وجود دارد. ما اينجائيم، هيچ عذر ديگری موجه نيست.»

محبوب ترین جاذبه توریستی ایتالیا، پس از کولوسيوم و «تپه پالاتين»، که در سال ۲۰۱۳ ميلادی ۲.۵ میلیون بازدید کننده به خود جلب کردند، شهر پومپی است که تقریبا ۲۰۰۰ سال پیش، با دفن شدن در خاکسترهای آتشفشان وزووويو، حفظ شد و باستان شناسان آن را در قرن ۱۸ ميلادی کشف کردند، اما اکنون تبدیل به نماد چندين دهه سوء مدیریت میراث ایتالیا شده است.

پله های اسپانيايی
پله های اسپانيايی

در ماه گذشته سه دیوار و قوس حامی یک معبد فروريخت. فين مکانيکا می گويد، کار ترميمی نادرست، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، همراه با بدی آب و هوا، آلودگی، رشد علف هرز و جمعیت بازديد کننده، همه و همه دست به دست هم داده تا شهر از هم فروپاشد.

از ۱۰۵ ميليون يوروی وعده داده شده تاکنون ۴۰ ميليون يورو در دسترس پروژه پومپی بزرگ قرار داده شده است.

کار ترميم در ميان اختلاف نظر بر سر اينکه از چه کسی بايد به عنوان رهبری نام برده شود به تاخير برخورد کرد. فرانسسچينی روز پنجشنبه گفت معاون مدير پروژه، فابريزيو ماگانی، برکنار خواهد شد. ماگانی در ماه دسامبر گذشته در اين مقام گمارده شده بود.