فناوریهایی برای سواری بهتر و ایمن تر

0
195

موتورسواران فناوریهای جدیدی در اختیار خواهند داشت که سفر آنها را بهتر و ایمن تر خواهد کرد. برای کسی که سوار موتورسیکلت است، ورود و خروج از ترافیک شهری صبر زیاد می طلبد. بویژه اگر مسیر رسیدن به مقصدش را نداند. با دستگاه های «جی پی اس» قدیمی موتورسوار مجبور است نگاهش را از جاده بردارد و گاهی حتی متوقف شود تا ببیند به کجا می رود.

لایو مپ، شرکت نوپای روسی نمونه اولیه ای از یک کلاه ایمنی جدید را ساخته است که سیستم جهت یابی در آن قرار دارد.

بطوریکه سیستم های کنترل صوتی و جهت یابی «جی پی اس» در دید مستقیم موتورسوار است. در نتیجه موتورسوار هنگام حرکت می تواند در صفحه نمایش ِ کلاه ایمنی خود، جهت درست را ببیند بدون اینکه مجبور باشد ابزاری را دست کاری کند یا نگاهش را از جاده بردارد. صفحه نمایش شفاف است و نقشه ای که موتورسوار می بیند، دید او از جاده را مسدود نمی کند.

به گزارش یورونیوز؛ آندره یی آرتیچف، مدیر عامل شرکت روسی می گوید: «برای ایمنی موتورسوار بهتر است که او بتواند مسیر خود را پیدا کند، بدون آنکه مجبور شود کنار جاده بایستد و نشانی را روی تلفن همراه تایپ کند. موتورسوار می تواند مثلا بگوید “خیابان مدیسون” و آنگاه جی پی اس پاسخ خواهد داد “مسیر آماده ست”.»

livemap-helmet-6284

طراحان می گویند که این کلاه ایمنی، کوچکتر، سبکتر و ارزانتر از کلاه های ایمنی هوشمند موجود در بازار است.

«اسکالی» هم نمونه اولیه ای از یک کلاه ایمنی هوشمند ساخته شده توسط یک شرکت آمریکایی است. یک کارشناس دو کلاه ایمنی روسی و آمریکایی را با هم مقایسه می کند و می گوید: «پارامترهای این دو کلاه ایمنی با هم فرق می کنند. کلاه آمریکایی سنگین تر است، دو کیلوگرم وزن دارد. در حالیکه وزن کلاه ایمنی روسی یک کیلو و چهارصد گرم است. چیزی که وزنش بیش از یک کیلو و نیم باشد، دیگر کلاه نیست.»

518077108_32_embedStandard

هنوز نمی توان پیش بینی کرد که کدامیک از دو کلاه ایمنی روسی و آمریکایی بازار بهتری خواهد داشت.