فضاپیمای ‘اینسایت’ راهی مریخ شد

0
265

فضاپیمای ناسا که قرار است برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند، از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

قرار است ‘اینسایت ‘، فضاپیمای سازمان هوایی آمریکا (ناسا) ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) بر روی سطح مریخ فرود بیاید و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کند.

یک حس‌گر لرزه‌نگار ساخت فرانسه در این مأموریت لرزه‌های مریخ را ثبت می‌کند تا با کمک آن اطلاعات، دانشمندان بتوانند عمق، چگالی و ترکیب مریخ را بررسی کنند.

لرزه‌های مریخ به “مریخ‌لرزه” معروف هستند و دانشمندان به دنبال آن هستند که منشأ این لرزه‌ها را بیابند و به شیوه شکل‌گیری این سیاره سرخ پی ببرند.

_101142699_dbopgiduqaahy0-

امواج لرزه‌ای، موجی از انرژی هستند که از درون سیاره عبور می‌کنند و پردازش سرعت آنها با استفاده از لرزه‌سنج به بررسی ساختار داخلی یک سیاره مانند پوسته، گوشته و هسته آن کمک می‌کند.

یک مته ساخت آلمان هم در این سفر همراه فرودگر اینسایت است تا با نفوذ به عمق پنج متری مریخ، دمای غشای بیرون این سیاره را اندازه‌گیری کند.

دانشمندان به دنبال این هستند که بفهمند آیا تکان‌ها و لرزه‌های چرخشی مریخ به دلیل وجود یک هسته مذاب در این سیاره است یا نه.

اینسایت ظهر امروز به وقت گرینویچ کالیفرنیا را ترک کرد.

این اولین بار نیست که سفینه‌های فضایی به مقصد مریخ فرستاده شده‌اند. روسیه در سال ۱۹۷۱ اولین فضاپیما را به مریخ فرستاد که بخشی از عملیاتش موفقیت‌آمیز بود.

اما اولین بار است که قرار است اینسایت داخل غشای بیرونی مریخ را اندازه‌گیری کند.

_101183155_gettyimages-954935142

تا کنون ۱۱ کاوشگر و فضاپیما به مریخ فرستاده شده است. آخرین مورد سال ۲۰۱۶ بود که روسیه و اروپا در پروژه‌ای مشترک برای بررسی نشانه‌های حیات در مریخ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان یک فضاپیما به مریخ پرتاب کردند. این پروژه البته به اهداف خود نرسید.

مأموریت اینسایت یک سال مریخی معادل دو سال زمینی طول می‌کشد.

مشخص نیست زمانی که اینسایت در مریخ است، چند مریخ‌لرزه روی خواهد داد. شاید چند ده لرزه به بزرگی حدود سه. لرزه‌هایی که انسان‌ها در روی زمین معمولا آن را حس نمی‌کنند.

به گزارش بی بی سی؛ دانشمندان امیدوارند با اطلاعاتی که اینسایت از مریخ می‌فرستد، بتوانند بخشی از راز شکل‌گیری این سیاره چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ساله را کشف کنند. سیاره‌ای که از دیرباز انسان‌ها به حیات در آن اعتقاد داشتند.