فشار تازه آمریکا بر اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن فعالیت حزب‌الله لبنان

0
187

ریچارد گرِنل، سفیر ایالات متحده در آلمان، از اتحادیه اروپا خواست تا نام گروه حزب الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

آقای گرنل طی مکاتبات رسمی خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا در مواجهه با حزب الله لبنان که تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی قرار دارد از رویکرد آلمان به آن تبعیت کنند.

سفیر آمریکا در آلمان در بخشی از نامه خود تاکیدکرده که گروه حزب‌الله عامل پیشبرد سیاست‌های رژیم جمهوری اسلامی در لبنان است و پس از آغاز اعتراض‌های سراسری در این کشور این امر واضح شده که ایران در پی تامین منافع مردم لبنان نبوده است.

اتحادیه اروپا پیشتر فعالیت شاخه نظامی حزب الله لبنان را در خاک این اتحادیه ممنوع اعلام کرده ولی آقای گرنل معتقد است که آزادی فعالیت شاخه سیاسی این گروه در عمل به معنای اعطای حق جذب منابع مالی و جذب نیرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

سفیر واشنگتن در برلین همچنین یاد آور شده که آزادی عمل مالی و تبلیغی شاخه سیاسی حزب الله به آنها برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا کمک کرده و مقابله با تحرکات تروریستی این گروه را دشوار کرده است.

به گزارش یورونیوز؛ با وجود همراهی بریتانیا و هلند با خواست آمریکا، فرانسه به عنوان یکی از رهبران تاثیرگذار اتحادیه اروپا همچنان با ممنوعیت فعالیت شاخه سیاسی حزب الله مخالف است اما پارلمان آلمان یک ماه پیش طرحی را تصویب کرد که دولت را موظف به برخورد شدیدتر با فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان در این کشور می‌کند.