فسیل هم‌خانواده «تیرانوسوروس» غول پیکر کشف شد

0
400

تحقیقات روی فسیلی که ۲۱ سال قبل کشف شده، نشان می دهد این دایناسور با وزن ۴۵ تا۹۰ پوند از خانواده تیرانوسوروس های غول پیکر با وزن ۹ تن بوده است.

۲۱ سال قبل نوجوانی یک فسیل کشف کرد که به نظر می‌رسد نسخه کوچکی از خانواده تیرانوسوروس رکس باشد.

این فسیل که بسیار کوچک‌تر از نمونه‌هایی است که در بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌ها به تصویر کشیده شده، ۹۲ میلیون سال قبل در زمین می‌زیسته است.

به هر حال این فسیل به تازگی Suskityrannus hazelae نام گرفته و ارتفاع آن حدود ۰.۹ و طول دایناسور ۲.۷ متر است. جالب آنکه کل بدن این حیوان فقط کمی بلندتر از جمجمه تیرانوسوروس رکس است!

«استرلینگ نسبیت» یکی از استادیاران کالج ویرجینیا تک در سن ۱۶ سالگی و هنگامی‌که دانش‌آموز بود، در یک سفر اکتشافی به نیومکزیکو این فسیل را در سال ۱۹۹۸ میلادی کشف کرد.

در کل وزن این حیوان بین ۴۵ تا ۹۰ پوند بوده است. حال آنکه وزن یک تیرانوسوروس رکس بالغ حدود ۹ تن بوده است.

از سوی دیگر Suskityrannus hazelae همانند تیرانوسوروس رکس گوشتخوار بوده است. البته احتمالاً حیوانات کوچک را شکار می‌کرده است. اما طعمه‌های این دایناسور هنوز مشخص نیست.

به‌هرحال تحقیقات نشان داده Suskityrannus hazelae هنگام مرگ ۳ ساله بوده است.

این فسیل ۹۲ میلیون ساله به عصر کرتاسه تعلق دارد. در این دوران دایناسورهایی بسیار بزرگ روی زمین می‌زیسته‌اند. نسبیت در این باره می‌گوید: Suskityrannus hazelae چشم اندازی از تکامل تیرانوسوروس را فراهم می‌کند.

نسبیت درباره این کشف جدید می‌گوید: جمجمه و پاهایSuskityrannus hazelae نسبت به بقیه اعضای بزرگ‌تر خانواده، کوچک‌تر و باریک‌تر است.

به گزارش مهر به نقل از فیز، یافته‌های این تحقیق در نشریه آنلاین Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.