فروش ۳ میلیون تومانی داروی کرونا در ناصر خسرو

0
99

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو درباره فروش رمدسیویر برای درمان کرونا در ناصرخسرو به قیمت ۳ میلیون تومان و ادعای نشت آن از داروخانه‌ها توضیح داد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا درباره کمبود رمدسیویر گفت: قبل از اوج بیکاری کرونا در موج چهارم رمدسیویر ایرانی به ۴ کشور یونان، ترکیه، عراق و سوریه صادر می‌شد و بیشتر رمدسیویرهای ایرانی صادر می‌شدند و هند و چین هم خریدار رمدسیویر ایرانی هستند چرا که شیوع کرونا در هند بسیار بالا و شرایط بیماری در این کشور بغرنج است.

سید حیدر محمدی بیان کرد: در دنیا با کمبود ماده اولیه این دارو هم مواجه هستیم، ما اکنون یک تولید کننده ماده اولیه رمدسیویر در کشور داریم، اما میزان تولید ماده اولیه پایین است و با افزایش تولید در آینده مشکل کمبود ماده اولیه هم برطرف خواهد شد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره میزان تولید رمدسیویر در کشور گفـت: ۸ تولیدکننده رمدسیویر در کشور داریم و هفته‌ای ۵۰۰ هزار رمدسیویر توزیع می‌شود و در موج چهارم کرونا به دلیل اینکه در برخی استان‌ها این دارو برای بیماران سرپایی تزریق می‌شود با کمبود به ویژه در شهرهایی مانند تهران رو به رو می‌شویم.

تولید رمدسیویر در موج چهارم کرونا ۱۰۰ برابر شد

محمدی با اشاره به اینکه میزان نیاز رمدسیویر مصرفی به شرایط بیماری کرونا در کشور بستگی دارد، از ۱۰۰ برابر شدن تولید رمدسیویر در موج  چهارم کرونا خبر داد و گفت: میزان نیاز این دارو بیشتر در کلینیک‌های بستری موقت به بیماران کرونایی تزریق می‌شود و قبل از موج چهارم میزان مصرف به ۵ هزار عدد ویال رمدسیویر در هفته نمی‌رسید و در پیک چهارم کرونا این عدد به ۵۰۰ هزار در هفته رسید.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در موج چهارم کرونا نیاز به شدت افزایش پیدا کرد و با کمبود در برخی استان‌ها مانند تهران مواجه شدیم البته ما اکنون از قله پیک چهارم کرونا عبور کرده ایم و مشکل کمبود به تدریج با کاهش تعداد بیماران در حال برطرف شدن است و اکنون کمتر گزارش کبمود داریم.

محمدی عنوان کرد: اکنون این دارو در داروخانه‌های بیمارستانی و منتخب توزیع می‌شود، در ابتدا این دارو فقط در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع می‌شد، اما با توجه به افزایش موارد ابتلا و برای دسترسی بهتر بیماران مجوز توزیع رمدسیویر در داروخانه‌های منتخب سطح شهر صادر شد.

از طرفی کلینیک های سرپایی بستری موقت در بیمارستان ها راه اندازی شد و بیماران بسیاری در قالب بستری موقت رمدسیویر را دریافت کردند و میزان مصرف این دارو چند برابر شد و در نهایت با کمبود این دارو.

قیمت رمدسیویر ایرانی و میزان پرداختی بیماران

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره قیمت رمدسیویر ایرانی گفت: قیمت رمدسیویر تولید داخل ۷۰۰ هزار تومان است و قیمت نمونه وارداتی یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که با تولید این دارو دیگر محصول وارد نمی‌شود و نیاز کشور را از تولید داخل تامین می‌کنیم و مردم می‌توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهند.

وی در ادامه درباره هزینه پرداختی بیماران کرونایی بیان کرد: در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه دارو را بیمه و ۱۰ درصد (۷۰ هزار تومان) را بیمار و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه و ۳۰ درصد (۲۱۰ هزار تومان) را بیمار پرداخت می‌کند البته برای درمان هر بیمار کرونایی ۶ عدد ویال رمدسیویر تجویز و تزریق می‌شود و مردم می‌توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: رمدسیویر بنابر مصوبه شورای عالی بیمه باید به دستور پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص عفونی، متخصص طب اورژانس و فوق تخصص ریه تجویز شود تا دارو تحت پوشش بیمه باشد و اگر پزشک عمومی رمدسیویر را تجویز کند دیگر دارو تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

نشت رمدسیویر از داروخانه به بازار سیاه صحت ندارد

محمدی درباره فروش رمدسیویر در ناصر خسرو به قیمت ۴ میلیون تومان و برخی ادعاها مبنی بر نشت دارو از داروخانه‌ها به بازار سیاه بیان کرد: ما تاکنون گزارشی از نشت درمدسیویر اصلی از داروخانه به بازار سیاه نداشته ایم و باید توجه داشت که اگر یک مورد رمدسیویر با برچسب تی تک در بازار سیاه پیدا شود می‌توانیم بفهیم که دارو از مسیر تولید، توزیع یا داروخانه وارد بازار سیاه شده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد:ما به هیچ وجه نشت دارو از داروخانه به بازر سیاه را تایید نمی‌کنیم و بارها هم به مردم گفته ایم که دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند و بدانند داروهای تقلبی در بازار سیاه به اسم رمدسیویر به فروش می‌رسد.

محمدی پیش‌تر مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها را یکی از دلایل کمبود دارو در داروخانه‌های بیمارستانی عنوان کرد و گفت: اکنون برخی از مراکز درمانی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلوزومپ را که به عنوان داروهای خط اول درمان کرونا مطرح هستند، به دلیل بدهی به شرکت‌های پخش نمی‌توانند خریداری کنند. این یک زنجیره معیوب است که بیمه پول بیمارستان را نمی‌دهد، بیمارستان نمی‌تواند پول داروخانه را پرداخت کند و داروخانه هم نمی‌تواند پول شرکت پخش را بدهد. شرکت پخش هم می‌خواهد از تامین کننده دارو را بخرد. این یکی از مسائلی است که مبتلابه آن هستیم و امیدواریم رفع شود.

راه اندازی کلینیک‌های بستری موقت و افزایش‌ مصرف رمدسیویر

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گزارش‌هایی از کمبود داروی رمدسیویر بیان کرد: تعداد بیماران در این پیک افزایش یافت، برخی بیماران خیلی بدحال نیستند که بستری شوند اما صرفا برای دریافت رمدسیویر بستری می‌شوند و اگر در مرحله اولیه رمدسیویر دریافت کنند بسیار موثر خواهد بود.

رئیسی ادامه داد: یکی از افتخارات ما تولید داخلی رمدسیویر بود. هر آمپول رمدسیویر خارج از ایران ۳۹۰ دلار است و در ایران با ۲۰ دلار تولید می‌شود. ما در قالب بستری موقت  در بیمارستان به بیمار رمدسیویر می دادیم سپس به منزل می رفت و برای مراجعه بعدی اقدام می کرد که این موضوع باعث شد تا یک تخت به ده ها بیمار اختصاص پیدا کند. درمان سرپایی موثر بار بیمارستانی را کم می‌کند، ما به ۴۵ هزار بیمار در پیک چهارم رسیدگی کردیم که نیاز به تخت اضافه نشد البته کمبود دارو در این موج با ارتفاع بلند داشتیم و با توجه به حجم بالای رمدسیویر که از تولید داخل استفاده می‌شد، وزیر دستور دادند تا رمدسیویر از خارج از کشور هم وارد شود.