فروش شورت و کرست شمس پهلوی به نفع مستضعفین! بقلم دکتر اسکندر دلدم

0
1707

شمس پهلوی، خواهر محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران به دلیل بیماری آسم، به حوالی کرج رفت و کاخ مروارید را در مهرشهر کنونی برای زندگی بنا نهاد.
این کاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ در مهرشهر کرج احداث شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کفر و استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل این کاخ تحت کنترل رئیس کمیته انقلاب کرج و حومه قرار گرفت.

رئیس کمیته کرج حجت‌الاسلام حاج جعفر شجونی یک روحانی رشتی عضو موتلفه اسلامی بود که بعدها به عضویت جامعه روحانیت مبارز درآمد و به نمایندگی مجلس و مقاماتی در نظام مقدس رسید.

شجونی یک دستیار نزدیک هم به نام حجت‌الاسلام آسید حسن حسینی داشت که در داخل کاخ به سرپرستی چند پاسدار گمارده بود.

من یک‌بار برای مصاحبه با شجونی که در آن روزها حاکم منطقه بود و از کارخانه‌ها ایران ناسیونال گرفته تا کاخ انصاری ویلاهای کرج و خانه‌های امن ساواک و کل آن منطقه زرخیز را در کنترل داشت برای مصاحبه به منزل او رفتم و بعد هم به‌اتفاق با اتومبیل هیلمن شجونی به بازدید کاخ مروارید و کاخ انصاری در مقابل آن رفتیم و گزارش مفصلی تهیه کردم که همراه با عکس‌های اختصاصی دریکی از شماره‌های مجله اطلاعات هفتگی فروردین‌ماه سال 1358 چاپ شد و این باب آشنایی شجونی با من گردید.

یک روز در اوایل اردیبهشت 1358 شجونی شخصاً با من تماس تلفنی گرفت و اظهار داشت که امروز می‌خواهیم وسایل شخصی شمس پهلوی را بفروشیم و شما برای تهیه خبر به محل کاخ بیائید.

شجونی هم مثل شیخ صادق خلخالی اصرار داشت نشان دهد هرچه می‌کند به دستور رهبر انقلاب است و به همین خاطر بدون آنکه من پرسیده باشم حکم امام خمینی را نشان داد که در آن آمده بود:

«جناب ثقةالاسلام آقای حاج شیخ جعفر شجونی، جنابعالی مأموریت دارید که اموال خاندان پهلوی و بستگان ایشان را که در شهر کرج و حومه قرار دارد از اموال منقول و غیرمنقول و مستقلات همه را ضبط نموده و محافظت کنید و نیز خانه‌هایی را که اداره ساواک برای مأموران خودساخته است در اختیار افراد بی‌خانه بگذارید و چنانچه کارهای فوق، احتیاج به مخارجی دارد از اموال مذکور فروخته و صرف کنید. از خدای تعالی ادامه توفیقات آن جناب را خواستارم/ روح‌الله موسوی خمینی»

موقع ورود به داخل کاخ متوجه قفس بزرگی شدم که درون آن‌یک مرغ مینای زیبا و باهوش قرار داشت که مرتب و بی‌وقفه جاوید شاه می‌گفت! و شجونی گفت به پاسدارها سپرده‌ام جاوید شاه را از زبانش بیندازند و یادش بدهند مرگ بر شاه بگوید!

20954105_1729812443990881_7678504696831234204_n

ظاهراً این امریه بهانه‌ای شده بود برای چوب حراج زدن به اشیاء و اموال گران‌بهای کاخ مروارید.

چند روز قبل عده‌ای از بوتیک‌دارهای تهران را برای قیمت‌گذاری البسه و کیف و کفش شمس پهلوی و دخترش (سروناز پهلبد) به کاخ آورده و آن‌ها ضمن قیمت‌گذاری اجناس باارزش را خودشان خریداری کرده بودند.

در آن روز حراج شاید قریب ده هزار نفر که مطلع شده بودند، حتی از اصفهان و شیراز و نقاط دورافتاده خود را به مهرشهر کرج رسانده بودند تا کت‌ودامن و شورت و سوتین و دمپایی و جورابی گیرشان بیاید!

حراج ساعت دونیم بعدازظهر شروع شد و یادم میاید هوا هم بارانی بود.
یکی دو تا از عوامل و اذناب شجونی روی سقف یک دستگاه مینی‌بوس قهوه‌ای‌رنگ بنز BENZ متعلق به والاحضرت شمس رفته و البسه را چوب حراج می‌زدند!

(تا یادم نرفته بگویم که این مینی‌بوس درواقع یک سوئیت متحرک بود و سفارشی برای شمس پهلوی در آلمان ساخته‌شده بود و در داخل آن حمام و محل پخت غذا و توالت و اتاق‌خواب تعبیه‌شده بود و برای مسافرت و کمپینگ کاربرد داشت و دست‌آخر هم در همان حراج صد هزار تومان فروخته شد!)

در این حراج بیش از یک هزار دست انواع لباس و پوشاک زیر و کفش و کیف زنانه متعلق به والاحضرت شمس و دخترش فروخته شدند و دست‌آخر گفته شد از محل این فروش یک‌میلیون تومان به‌دست‌آمده است.

حراج تا ساعت هفت شب ادامه یافت و بعداً شایع شد در میان البسه والاحضرت مقدار زیادی هم بنجل از تهران آورده و به اسم لباس شمس پهلوی به علاقه‌مندان انداخته‌اند!

20953983_1729812507324208_4926812485034172838_n

قیمت لباس‌ها متفاوت و از شورت دویست‌تومانی تا شنل هفت‌صد و پنجاه‌تومانی دیده می‌شد!

بیشتر لباس‌ها هم سایز سی‌وشش بودند.

بسیاری از این لباس‌ها که به بهای نازلی فروخته شدند به سفارش والاحضرت و دخترش در مزون‌های معروف اروپا و آمریکا و با هزینه گزاف دوخته‌شده و اغلب نو آکبند و استفاده‌نشده بودند.

کسانی که موفق به خرید در این حراج می‌شدند آن را در بیرون کاخ باقیمت بیشتری به علاقه‌مندانی که موفق به خرید نشده بودند واگذار می‌کردند.

یک عده زبل هم از فروشگاه‌های سطح شهر البسه ارزان‌قیمت و بعضاً نیمدار را آورده و اطراف کاخ بساط پهن کرده و به‌عنوان لباس اهل دربار والاحضرت‌ها به مشتاقان قالب می‌کردند!

دو گاوصندوق بزرگ داخل کاخ را هم شجونی از کرج آهنگر آورده و با بدبختی بریده و بازکرده بود.

از نکات جالب این حراج فروش سیزده – چهارده سگ تربیت‌شده گران‌قیمت کاخ شمس پهلوی بود که توسط انجمن حمایت از حیوانات قیمت‌گذاری شدند.