فروش اینترنتی آثار باستانی غارت شده توسط داعش

0
144

سرامیک، سکه، جواهرات و اشیای قیمتی غارت شده از آثار باستانی تحت کنترل گروه موسوم به دولت اسلامی ( داعش )، به صورت اینترنتی در وبسایت “Ebay” به فروش می رسد.
نشریه بریتانیایی دیلی میل، دو سکه ” Apamea” مربوط به تاریخ روم باستان را شناسایی کرد که به تازگی از غرب سوریه به سرقت رفته و حالا به قیمت 97.57 پوند به فروش می رسد.
هرچند که سازمان ملل متحد تحریم هایی را علیه داعش تصویب کرد که معامله آثار باستانی را با این گروه ممنوع می کند، اما هنوز فروش آثار باستانی غارت شده از مناطق تحت کنترل داعش، یکی از منابع اصلی درآمد این گروه بنیاد گرا است. برخی آثار غارت شده از مناطق جنگی به حدی ارزش مند بود که باعث سقوط قیمت بازار جهانی آثار باستانی شد.
به نظر می رسد، مسیر های غیر رسمی در مرزهای ترکیه، لبنان و اُردن، ازجمله راه هایی است که این آثا باستانی درکنار محموله های نفت، مواد مخدر و سلاح به بیرون از سرزمین های تحت کنترل داعش قاچاق شده و در کشور های همسایه به فروش میرسد.
رادیو جی بی نوشت: دیلی میل به نقل از یکی از سخنگو های شرکت فروشنده این آثار گفت که برای رعایت قانون و براساس مشاوره و تحقیق، برخی از این اقلام باستانی از لیست فروش حذف می شود.
داعش 15 اسفند ماه، شهر باستانی سه هزار ساله نمرود، در 30 کیلومتری جنوب موصل را ویران کرده و هشتم اسفند نیز، آثار باستانی 3 تا 5 هزار ساله موزه موصل را تخریب کرده بود.
سازمان یونسکو این اقدام داعش را جنایت جنگی و تخریب میراث فرهنگی را “فاقد توجیه سیاسی و مذهبی” خواند. ایرینا بوکووا، رئیس یونسکو نیزآثار باستانی نمرود را “میراث بشریت” نامید و تخریب آن را “فرهنگ زدایی” و “جنایت جنگی” توصیف کرد.
یکی دیگر از مهمترین آثار باستانی واقع شده در مناطق تحت کنترل داعش، آثار باستانی “کارکمیش” در خاک ترکیه و شهر “جرابلس” در خاک سوریه است. این محوطه باستانی ارزشمند که در قرن نوزدهم، توسط باستان شناسان بریتانایی به رهبری جرج اسمیت کشف و پس از مرگ او در سال 1911، توسط توماس ادوارد لورنس بیست و سه ساله (لورنس عربستان) حفاری شده بود، حالا به دست گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) افتاده است.