فروش الماس و آثار هنری توسط حزب‌الله برای دور زدن تحریم ها

0
56

نمایندگان دادستانی ایالات متحده، ناظم احمد، شهروند لبنانی را به حمایت مالی از حزب‌الله لبنان بواسطه فروش الماس و تابلوهای هنری به ارزش میلیون‌ها دلار با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله متهم کردند.

نمایندگان دادستانی در بروکلین نیویورک اعلام کردند که ناظم احمد را سه تن از بستگانش و پنج شخص دیگر در این اقدامات مخفیانه کمک کرده‌اند.

تای جانسون، جانشین مدیر سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا و ناظر بر اعمال تحریم‌ها نیز اظهار داشت که تحقیقات جاری «تعهد ایالات متحده و بریتانیا درباره مبارزه با سواستفاده‌کنندگان از بازار الماس و خرید و فروش آثار هنری را نشان می‌دهد تا این بازار به مکانی امن برای این افراد تبدیل نشود.»

نمایندگان دادستانی آمریکا تاکید کردند که ناظم احمد در سال 2021 با یک هنرمند ساکن نیویورک پیرامون فروش آثارش گفت‌وگو کرده و از این هنرمند خواسته بود تا نام او را افشا نکند.

این نمایندگان افزودند که 6 تابلو این هنرمند به ارزش 200 هزار دلار توسط یک شرکت لبنانی وابسته به احمد از آمریکا صادر شدند.

نمایندگان دادستانی ایالات متحده همچنین ابراز داشتند که شرکت‌های مرتبط با احمد معاملاتی خلاف لوایح تحریمی در حدود 440 میلیون دلار انجام داده‌اند. طبق گفته نمایندگان دادستانی، این معاملات شامل 207 میلیون دلار وارادت به آمریکا و 243 میلیون دلار صادرات از ایالات متحده می‌شود که اغلب الماس و آثار هنری بوده است.

همزمان، سوندار ناجاراجان، یکی از همکاران احمد نیز روز سه‌شنبه در بریتانیا بازداشت شد.

العربیه نوشت؛ پلیس بریتانیا اعلام کرد که بازداشت ناجاراجان مرتبط با اقداماتی چون پشتیبانی مالی از تروریسم و پولشویی بوده و احتمال همکاری او با احمد نیز وجود دارد. پلیس همچنین افزود که روند اخراج ناجاراجان از بریتانیا در حال انجام است.

این در حالی است که ناظم احمد کماکان آزاد بوده و بازداشت نشده است.

از سویی، وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه 52 شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با احمد در رابطه با دور زدن تحریم‌ها و پولشویی از طریق واردات و صادرات سنگ‌های قیمتی، آثار هنری و کالاهای عتیقه خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2019 ناظم احمد را به‌دلیل پشتیبانی مالی از گروه تروریستی حزب‌الله تحت تحریم قرار داد. این تحریم‌ها مانع دسترسی احمد و 11 شرکت مرتبط با او به سیستم مالی آمریکا می‌شود.

بریتانیا نیز سه‌شنبه تحریم‌هایی علیه احمد به ظن ارتباط مالی او با حزب‌الله اعمال کرد.

دولت بریتانیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که احمد مالک مجموعه بزرگی از آثار هنری در این کشور بوده و معاملات فراوانی با بسیاری از هنرمندان، نمایشگاه‌ها و شرکت‌های برگزارکننده مزایده‌ در بریتانیا انجام می‌دهد.