فرمانده عملیات سپاه علیه پژاک در جلسه توجیهی: اگر تسلیم شدند باز هم آنها را بکشید؛ به همراه فیلم

0
356

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از بخش ناظران رادیو فرانسه؛ ویدئویی از جلسه توجیهی نیروهای نظامی ایران پیش از حمله به نیروهای پژاک به تازگی منتشر شده که در قسمتی از آن، یک فرمانده سپاه تلویحا اعلام میکند که اگر نیروهای پژاک تسلیم شدند، به تسلیم شدن آنها اعتماد نکنید و فرد دیگری علنا می‌گوید:«یعنی بزنید»

این ویدئو شامل توضیح دقیق تاکتیک‌های جنگی نیروهای پژاک برای سربازانی است که با توجه به لباس‌ها و نشان‌هایی که حمل می‌کنند، از اعضای سپاه هستند.

علاوه بر فرمان “زدن” اعضای پژاک که تسلیم شده اند، نکات قابل توجه دیگری در این ویدئو وجود دارد.

 

برای دیدن فیلم بر روی جمله پائین کلیک نمائید.

 سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران پیش از حمله به شبه نظامیان پژاک

در بخشی از این ویدئو، فرماندهی که در حال سخنرانی است نحوه کشته شدن چند فرمانده دیگر سپاه به دست شبه نظامیان پژاک را برای حاضران توضیح می‌دهد.

او توضیح می‌دهد که هلیکوپتر چند تن از فرماندهان سپاه در نزدیکی سلماس دچار نقص فنی می‌شود و فرود می آید، اما پس از فرود، توسط شبه‌نظامیان پژاک محاصره شده و سرنشینان آن کشته میشوند، چرا که به جز کلت کمری هیچ سلاح دیگری همراه نداشته اند. این فرمانده سپاه می‌افزاید که به این علت او همواره حتی در هلیکوپتر سلاح خود را همراه می‌برد.

در بخش دیگری از این ویدئو، فرماندۀ سپاه، نیروهای عملیاتی خود را از تلاش برای «گرفتن غنیمت» و برداشتن وسایلی که در سنگرهای شبه نظامیان پژاک می‌بینند بر حذر داشته و در مورد خطر وجود بمب در میان وسائل هشدار می‌دهد. او تاکید می‌کند که تنها کاری که نیروهای عملیاتی باید انجام دهند، آتش زدن و نابودی سنگرها است.

بخش قابل توجه دیگر در دقایق پایانی ویدئو دیده میشود. اظهارات فرماندۀ سپاه پیرامون دختری از اعضای پژاک است که دستگیر شده «اما طی یک ماه که هر روز بازجویی می‌شود حتی یک کلمه هم حرف نزده است.» این فرمانده سپاه با اشاره به این نکته از نیروهای عملیاتی خود می‌خواهد که از صحنه نبرد «فرار، یا همان عقب نشینی» نکنند و تاکید می‌کند «از صد شهید نیروهای سپاه 95 نفر آنها در حال عقب‌نشینی کشته شده اند.»

2sepah
فردی که در سمت چپ تصویر دیده میشود احتمال میرود سردار طالعی باشد

مکان و تاریخ ضبط این ویدئو که به تازگی منتشر شده به طور دقیق معلوم نیست. اما در این ویدئو از واقعه سقوط یک بالگرد و کشته شدن فرماندهان سپاه طی حمله پژاک سخن به میان می آید. چنین واقعه‌ای در سال ١٣٨٥ رخ داد و منجر به مرگ چند فرمانده رده بالای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی شد. در نتیجه می‌توان احتمال داد که این ویدئو مربوط به درگیری‌های سال 86 بین سپاه و پژاک باشد. درگیری هایی که به کشته شدن دو فرمانده سپاه و چندین تن از اعضای پژاک منجر شد.

به نظر می‌رسد فیلم‌برداری مخفیانه نیست و افراد حاضر در جلسه کاملاً از ضبط تصاویر آگاه باشند.

اما فرماندهی که برای نیروهای عملیاتی سخنرانی می‌کند کیست؟ ناظران پس از بررسی تصاویر بسیاری از فرماندهان سپاه غرب کشور، احتمال می‌دهد که وی قربانعلی ابراهیمی، فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ دوم اباعبدالله الحسین، و فردی که لباس روشن‌تر به تن دارد و ظاهراً در ابتدای ویدئو به صراحت می‌گوید “کسانی که را تسلیم شده اند بکشید”، سردار علیرضا طالعی فرمانده تیپ دوم اباعبدالله الحسین باشد.

نکته قابل توجه این که اگر افراد مورد نظر سردار ابراهیمی و سردار طالعی باشند، بر اساس اخبار رسمی منتشر شده، هر دو در سال 86 در خلال درگیری با نیروهای پژاک کشته شده اند. کشته شدن این دو نفر، نباید با ضبط ویدئوی آماده سازی نیروهای سپاه فاصلۀ زیادی داشته باشد.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، سردار ابراهیمی متولد سلماس است. لهجۀ آذری فرماندۀ سخنگو می‌تواند نشانۀ دیگری برای تأیید هویت وی باشد.

یک روزنامه نگار کرد که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با ناظران با تایید هویت این دو فرمانده گفت که به یاد ندارد تاکنون پژاک اعلام کرده باشد که اعضای تسلیم شدۀ آن توسط سپاه کشته شده باشند. وی درمورد دختری که در ویدئو از سوی فرمانده سپاه مورد اشاره واقع می‌شود نیز می‌گوید تعداد زندانیان دختر پژاک به قدری زیاد است که نمیتوان دانست دختر مورد نظر کیست.

تصویری از مراسم سالگرد مرگ سردار طالعی و سردار ابراهیمی در سلماس
تصویری از مراسم سالگرد مرگ سردار طالعی و سردار ابراهیمی در سلماس

پس از تاسیس حزب حیات آزاد کردستان یا پژاک که بسیاری آن را شاخه ایرانی پ ک ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه می‌دانند، درگیری بین نیروهای نظامی ایران و این حزب بسیار زیاد بوده است. تعداد زیادی از نیروهای هر دو طرف و همچنین مردم عادی در پی بمب گذاری ها، عملیات و یا درگیری های مسلحانه کشته شده اند.