فرمانده سنتکام: تلاش جمهوری اسلامی برای سلطه در خاورمیانه عامل بی‌ثباتی در منطقه است

0
252

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، ضمن هشدار درباره تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تسلط بر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، تاکید کرد که این رویکرد جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است و «روزانه آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند».

به گزارش خبرگزاری‌ «بلومبرگ»، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، «سنتکام»، سه‌شنبه 20 آوریل 2021، هشدار داد که استفاده گسترده جمهوری اسلامی از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و متوسط به این معنی است که پس از جنگ کره، برای اولین بار ایالات متحده برتری نظامی خود را هنگام عملیات در منطقه از دست داده است.

ژنرال کنت مکنزی گفت: «حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، در یمن از ماه ژانویه تاکنون با بیش از 150 موشک و حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اهداف نظامی، زیربنایی و غیرنظامی را در عربستان سعودی هدف قرار داده‌اند.»‏

مکنزی همچنین با اشاره به این که جمهوری اسلامی و گروه های تروریستی «همچنان خطر اصلی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس» هستند، گفت که حضور نظامی نیروهایش در منطقه بر 3 اولویت استواراست: «مقابله با اقدامات تروریستی گروه های تروریستی نظیر «القاعده» و «داعش»، مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و رویارویی با تلاش‌های چین و روسیه برای گسترش نفوذ در آن منطقه استراتژیک».

فرمانده سنتکام همچنین با اشاره به این‌که چین و روسیه برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به ضرر نفوذ آمریکا تلاش می‌کنند، گفت که منافع ایالات متحده به ویژه در آفریقا با چالش‌های بزرگی مواجه شده است.

ژنرال کنت مکنزی فوریه گذشته طی همایش مجازی با انستیتوی خاورمیانه در واشینگتن، فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده جمهوری اسلامی را «عامل اساسی بی‌ثباتی در عراق، سوریه و یمن» دانست و آن اقدامات جمهوری اسلامی را به خاطر ممانعت از دستیابی مردم آن کشورها به کمک‌های لازم برای مقابله با پاندمی کرونا،«خطری آنی» توصیف کرده بود.

مکنزی ضمن اطمینان‌بخشی به آمریکایی‌ها، گفت که نیروهای مستقر آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس«در هماهنگی با هم‌پیمانان از همه امکانات برای مقابله با هر گونه تهدید منطقه‌ای برخوردارند».

او همچنین تاکید کرد که آمریکا برای بنای شراکت‌های قوی با کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در این رویارویی تلاش می‌کند و اشاره کرد که نیروهای آمریکایی در راستای تقویت هماهنگی وحمایت از حضور دریایی با هم‌پیمانان برای دفاع از آبراه ها و مقابله با دزدان دریایی و مقابله با حملات به کشتی‌های تجاری و از جمله آن اقدامات جمهوری اسلامی در حمله به کشتی‌ها، همکاری می‌کند.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس گفت که عملیات نظامی آمریکا از حملات 11 سپتامبر 2001 همواره بر ممانعت از استقرار گروه های تروریستی و جلوگیری ازتوانمندی آنها در ایجاد تهدید نه تنها علیه افغانستان بلکه علیه کل منطقه متمرکز شده بود که اقدامات آن گروه های تروریستی تهدیدی علیه منابع نفت به شمار رفته و بر بازارهای نفتی در کل جهان تاثیر می‌گذاشت.

العربیه نوشت؛ فرمانده سنتکام گفت که با گسترش آن گروه های تروریستی و توسعه اقدامات مداخله‌جویانه جمهوری اسلامی از طریق گروه های شبه‌نظامی وابسته به آن در خاورمیانه و خلیج فارس، علی‌رغم این‌که از اهمیت این منطقه به عنوان منبع تامین انرژی ایالات متحده آمریکا کاسته شده، نیروهای آمریکایی مجبور شدند که به ماموریت‌های خود با تمرکز بر حفظ ثبات در آن منطقه ادامه دهند.