فرش قرمز کن پهن شد

0
169

فرش قرمز شصت‌وهشتمین جشنواره‌ی فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان فردا (چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه) بار دیگر قدمگاه چهره‌های سرشناس دنیای هنر هفتم خواهد شد.

 شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن در حالی از فردا (چهارشنبه) کلید می‌خورد که میزبان 35000 دست‌اندرکار حرفه‌ای عرصه سینما و 4000 خبرنگار بین‌المللی در بزرگترین رویداد سینمایی جهان است.

پوستر امسال جشنواره فیلم کن به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد «اینگرید برگمن»، بازیگر نامدار تاریخ سینما طراحی شده است. این رویه‌ی تقریبا جدیدی است که در پوستر جشنواره کن از چهره نامداران تاریخ سینما استفاده می‌شود.

 1427178037428_101

سال گذشته نیز تصویری از «مارچلو ماستریانی» بازیگر سرشناس فیلم «هشت و نیم» ساخته «فدریکو فلینی» در پوستر جشنواره به کار برده شد. «اینگرید برگمن» از چهره‌های سرشناس هالیوود بود که سابقه همکاری با کارگردانان نامداری چون «آلفرد هیچکاک»، «روبرتو روسلینی»، «سیدنی لومت» و «اینگمار برگمن» را در کارنامه سینمایی دارد.

جشنواره کن در ادامه تقدیر از یکصد سالگی این چهره سرشناس، مستندی با عنوان «اینگرید برگمن، از زبان خودش» از «استیگ بیورکمن» را در بخش آثار کلاسیک این فستیوال نمایش خواهد داد.

«برگمن» سوئدی پس از «کاترین هپبورن» (با چهار اسکار)، مشترکا با «مریل استریپ»، «جک نیکلسون»، «والتر برنان» و «دنیل دی-لوئیس» (هرکدام با سه جایزه)، جزو رکوردداران بردن اسکار بازیگری است.

برادران کوئن در راس هیئت داوران

 1429640517810_100

«جول» و «اتان کوئن» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن را بر عهده دارند که به همراه اعضای هیات داوران شامل «گیلرمو دل تورو» کارگردان صاحب نام مکریکی، «خاویر دولان» کارگردان کانادایی برگزیده کن در سال گذشته، «جک جیلنهال» بازیگر هالیوودی، «روسی دی پالما» بازیگر اهل اسپانیا، «سینا میلر» بازیگر انگلیسی، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان فرانسوی و«روکیا ترائوره» نویسنده و آهنگساز اهل مالی مسئولیت انتخاب برندگان نخل طلایی کن را بر عهده دارند. برادران «کوئن» در سال 2007 با فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی را کسب کردند و در سال 1991 با فیلم «بارتون فینک» جایزه نخل طلای بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری مرد کن را بدست آوردند. آنها در سال 2013 نیز با فیلم «درون لوین دیویس» جایزه بزرگ هیئت داوران کن را دریافت کرده بودند.

آغاز و پایان فرانسوی

جشنواره فیلم کن برای اولین‌بار نام فیلمی به کارگردانی یک زن را به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی معرفی کرده است. فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساخته‌ی «امانوئل برکوت»» کارگردان فرانسوی فردا در مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی به روی پرده خواهد رفت.

در این فیلم «کاترین دونوو»، «بنوت ماگیمل»، «سارا فراستیر» و «رود پارادوت» ایفای نقش کرده‌اند و قرار است این فیلم همزمان با نمایش در افتتاحیه کن در سینماهای فرانسه نیز اکران شود.

همچنین مستند محیط زیستی «یخ و آسمان» به کارگردانی «لوک ژاکِت» نیز در مراسم اختتامیه در روز 24 می نمایش خواهد یافت. انتخاب فیلم‌های فرانسوی برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه نشان‌دهنده فعالیت پررنگ سینمای این کشور در این دوره از فستیوال کن است.

19 فیلم و یک نخل طلا

امسال نیز همچون ادوار گذشته 19 فیلم برای کسب نخل طلای بهترین فیلم این رویداد سینمایی با هم رقابت می‌کنند که از مهمترین آنها می‌توان به «دیپان» ساخته «ژاک ائودیار»، «کوه‌ها شاید حرکت کنند» از «ژیائو ژانگ‌که»، «خرچنگ» به کارگردانی «یورگوس لانتیموس»، «جوانی» ساخته «پائولو سورنتینو»، «دریای درختان» از «گاس ون‌سنت»، «پر سر و صداتر از بمب‌ها» ساخته «یواخیم تیر»، «مکبث» به کارگردانی «جاستین کرزل» و «عشق» از «گاسپر نوآ» اشاره کرد.

فهرست نامزدهای نخل طلای امسال شامل مجموعه‌ای از ساخته‌های کارگردانان جوان و باتجربه است و از اکنون نمی‌توان شانسی بیشتر برای هیچ یک از فیلم‌ها قائل بود. فیلم «مرد غیرمنطقی» ساخته «وودی آلن» نیز یکی از مهمترین فیلم‌هایی است که در بخش غیررقابتی به روی پرده می‌رود.

سهم سینمای ایران از کن 2015

امسال سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره کن نماینده‌ای ندارد و تنها فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش «نوعی نگاه» این رویداد سینمایی به روی پرده خواهد رفت. فیلم سینمایی «ناهید» از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که سال گذشته به عنوان یکی از فیلم‌ اولی‌های این مجموعه تولید شد و در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد و امسال در جشنواره کن به عنوان یک فیلم اول برای کسب دوربین طلایی کن رقابت خواهد کرد.

پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم کتایون شهابی است.

سینمای ایران آخرین بار در سال 2013 با فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی نامزد کسب نخل طلا بود. همچنین فیلم «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی نیز به نمایندگی از سینمای ایران در بخش سینه‌فونداسیون این رویداد سینمایی که ریاست آن را «عبدالرحمن سیساکو» بر عهده دارد حضور خواهد دااشت.

سلفی، ممنوع!

1431341584404_112

«تیری فرمائو» رئیس جشنواره کن از تمامی میهمانان حاضر در جشنواره خواسته از گرفتن عکس سلفی به ویژه بر روی فرش قرمز خودداری کنند، چرا که این امر موجب ایجاد بی‌نظمی در برگزاری مراسم می‌شود.

وی ضمنا این کار را بی نهایت مضحک و مسخره توصیف کرده است. «فرمائو» در جدیدترین اظهار نظر خود درباره ممنوعیت غیررسمی گرفتن سلفی روی فرش قرمز گفت: چهره شما در هیچ موقعیتی به غیر از سلفی چنین افتضاح به نظر نمی‌رسد. ما نمی‌خواهیم این کار را ممنوع اعلام کنیم اما ماموران امنیتی به عکاسان سلفی هشدار جدی خواهند داد!

نخل طلای افتخاری برای «آنیس واردا»

«آنیس واردا» کارگردان، بازیگر، عکاس، نویسنده و هنرمند فرانسوی به عنوان اولین سینماگر زن با اعطای جایزه نخل طلای افتخاری تقدیر خواهد شد.

تاکنون تنها «وودی آلن» (2002)، «کلینت ایستوود» (2009) و «برناردو برتولوچی» (2011) موفق به کسب جایزه معتبر نخل طلای افتخاری این رویداد سینمایی شده‌اند. «آنیس واردا» 86 ساله اولین فیلم بلند خود را در سال 1955 با نام «نقطه کوتاه» ساخت. «سواحل آنیس» آخرین ساخته اوست که جایزه بهترین اثر مستند جوایز سزار را کسب کرد و در سال 2011 به‌جهت خدماتش در عرصه فرهنگ و هنر فرانسه، به مقام لژیون دونور رسید.

وی در سال 1964 جایزه سینمایی «لوئی دلوک» را کسب کرد، در سال 1992 نامزد نخل طلای کن بود، در سال 1985 شیر طلای ونیز را برد و در سال 1965 خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به‌دست‌ آورد. این کارگردان زن مستقل فرانسوی از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه و یکی از بازماندگان این مکتب است که آثار او از جمله فیلم‌ها و عکس‌هایش با شیوه تجربی متمایز، عمدتاً بر مستندهای واقع‌گرا، مسئله فمینیست و موضوعات اجتماعی متمرکز هستند.

اعطای کالسکه طلایی به کارگردان چینی

«جیا ژانگ‌که»، کارگردان صاحب نام چینی به عنوان دریافت کننده جایزه کالسکه طلایی جشنواره معتبر کن 2015 انتخاب شده است. وی که مهمترین چهره‌ نسل ششم سینماگران چینی محسوب می‌شود، جایزه کالسکه طلایی جشنواره کن را در مراسم افتتاحیه چهل و هفتمین دوره بخش «دوهفته کارگردانان» دریافت خواهد کرد. این کارگردان چینی که سال گذشته یکی از اعضای هیئت داوران بخش اصلی جشنواره کن بود، در سال 2013 با فیلم «لمس گناه» یکی از نامزدهای نخل طلا بود که در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی شد.

از دریافت کنندگان پیشین جایزه کالسکه طلایی جشنواره کن می‌توان به «کلینت ایستوود»، «نانی مورتی»، «دیوید کروننبرگ»، «جیم جارموش»، «نائومی کاواسه»، «آگنس واردا»، «جعفر پناهی»، «نوری بیلگه جیلان»، «آلن رنه» و «جین کمپیون» اشاره کرد.

تولد 100 سالگی «اورسن ولز» در کن کلاسیک

 0-148

امسال بخش کلاسیک جشنواره کن با نام «اورسن ولز» کارگردان نامدار تاریخ سینما گره خورده است و صدمین سالگرد تولد وی با نمایش نسخه بازسازی شده سه فیلم «همشهری کین» محصول (1941)، «مرد سوم» ساخته «کارول رید» یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما با بازی «اورسن ولز» و «بانویی از شانگهای» دیگر ساخته «ولز» (1958) در بخش کلاسیک جشنواره همراه خواهد بود. همچنین دو مستند نیز درباره «اورسن ولز» با عناوین «کالبدشکافی یک اسطوره» به کارگردانی «الیزابت کاپنیست» و «این اورسن ولز است» از «کلارا» و «جولیا کاپربرگ» (2015) مهمان بخش کلاسیک جشنواره فیلم کن خواهد بود.

جشن تولد نخل طلای کن

  1-3106

به مناسبت شصتمین سالگرد ساخت نخل طلا، مستندی با عنوان «افسانه نخل‌های طلایی» از «الکسی ولیر» (2015) به نمایش گذاشته خواهد شد. از سال 1939 تا 1954 جایزه‌ای تحت عنوان “جایزه بزرگ جشنواره کن” به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطا می‌شد، اما در سال 1955 هیات داروان جشنواره پیشنهاد دادند جایزه‌ی بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. در اواخر سال 1954 هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی “نخل” دعوت کرد و در نهایت «لوچینه لازون» طراحی نخل طلای جشنواره کن را انجام داد.

نمایش منتخبی از اولین فیلم‌های تاریخ سینما

بخش کلاسیک شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، نمایش مجموعه‌ای منتخب و بازسازی شده از فیلم‌های ساخته برادران «لومیر» مخترعین سینما را به مناسبت یکصدوبیستمین سال اختراع سینماتوگراف در برنامه خود قرار داده است. «آگوست» و «لوئیس لومیر» در سال‌های 1862 و 1864 در شهر «بزانسون» فرانسه متولد شدند و در سال 1870 برای تحصیل در بزرگترین مدرسه فنی لیون عازم این شهر شدند و در 13 فوریه 1895 دستگاه ابداعی خود را به نام «سینماتوگراف» ثبت کردند. برادران «لومیر» در اولین نمایش فیلم عمومی به شکل امروزی در 28 دسامبر 1895، 10 فیلم کوتاه شامل اولین فیلم خودشان را

ادای احترام به «مانوئل دی الویرا»

جشنواره کن قصد دارد به یاد «مانوئل دی الویرا»، کارگردان صاحب نام پرتغالی که چندی پیش درگذشت، نسخه بازسازی شده فیلم «یادها و خاطره‌ها» محصول 1982 را برای اولین بار در بخش کلاسیک جشنواره کن نمایش دهد. این فیلم همزمان در کشور پرتغال و در دو شهر لیسبون و پورتو زادگاه این کارگردان نامدار و فقید سینمای جهان نیز به روی پرده خواهد رفت. «اولیویرا» در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود شش بار در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن شرکت کرد که آخرین بار آن در سال ۲۰۱۰با فیلم «مورد عجیب آنجلیکا» رقم خورد و در این شش بار حضور، ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شد و یک بار در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «نامه» برنده جایزه ویژه هیات داوران شده‌ است.

 1428145898868_123

به گزارش ایسنا؛ شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن از فردا 13 می (23 اردیبهشت) آغاز به کار خواهد کرد و تا 24 می (3 خرداد ماه) ادامه خواهد داشت.