فرستاده سازمان ملل به یمن: حمله به فرودگاه عدن «جنایت جنگی» است

0
46

مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن شامگاه پنج‌شنبه 31 دسامبر 2020 حمله به فرودگاه بین‌المللی عدن پایتخت موقت یمن را «جنایت جنگی» دانسته و به شدت محکوم کرد.

گریفتس این حمله هولناک را تلاشی عامدانه برای تبدیل امید به تشکیل دولت جدید یمن به شکاف و ناامیدی و ناکام کردن تلاش‌ها برای تحقق صلح و کاهش درد و رنج مردم یمن توصیف کرد.

این در حالی است که آمار قربانیان حمله تروریستی به فرودگاه بین‌المللی عدن که همزمان با فرود هواپیمای حامل اعضای دولت جدید یمن به وقوع پیوسته به 134 نفر رسیده که از جمله آنها 25 کشته و 110 مجروح که از بین آنها تعدادی زن و کودک هستند.

این اظهارات فرستاده ویژه سازمان ملل در تماس تلفنی شامگاه روز جمعه او با احمد بن مبارک وزیر خارجه یمن ایراد شد که در آن مجددا این حمله بزدلانه که اعضای دولت جدید یمن را هدف قرار داده است را به شدت محکوم کرد.

مارتن گریفتس همچنین در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته شدگان برای مجروحان این حمله بهبودی سریع آرزو کرد.

گریفتس افزود: «روز گذشته روز بی‌نهایت غم‌انگیزی برای یمن بود. حمله به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی نقض خطرناک قانون بین‌المللی انسانی است. این حمله قبیح برای غیرنظامیان در عدن و در همه مناطق کشور هولناک بود».او در ادامه تاکید کرد که نقضی به این بزرگی «جنایت جنگی» است.

گریفتس همچنین ثابت قدمی نخست وزیر یمن و اعضای کابینه او را تحسین کرده و پیام‌های اطمینان‌بخش آنها به مردم یمن در تاکید تعهدشان برای ادامه ماموریت‌هایشان علی‌رغم تمام چالش‌ها را با ارزش خواند.

فرستاده ویژه سازمان ملل همچنین مجددا بر تعهد سازمان ملل متحد در حمایت از مردم یمن برای «رسیدن به آینده‌ای مبتنی بر صلح پایدار عاری از هر گونه ترس و اندوه تاکید کرد».

از سویی خبرگزاری رسمی یمن به نقل از احمد بن مبارک وزیر خارجه یمن گفته که او در تماس تلفنی با گریفتس تاکید کرده که این اقدام تروریستی که عاملان آن شبه‌نظامیان حوثی هستند نه تنها دولت بلکه تلاش‌های آن و آرمان‌ها و آرزوهای مردم یمن برای تحقق امنیت، ثبات و صلح را هدف قرار می‌دهد».

وزیر خارجه یمن گفت که این حمله تنها باعث همبستگی دولت و پافشاری آن برای پایان دادن به کودتا و بازگرداندن دولت و تحقق پایه‌های ثبات در یمن، می‌شود.

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است دولت قانونی یمن پنج‌شنبه طی اولین نشست خود در کاخ المعاشیق در عدن، اعلام کرد که «حمله به فرودگاه عدن توسط موشک‌های هدایت شونده انجام شده و احتمال استفاده از خمپاره یا مواد منفجره کاملاً منتفی است». بنا به اعلام دولت قانونی یمن «اطلاعاتی در دست هست که نشان می‌دهد کارشناسان نظامی رژیم جمهوری اسلامی چندین ماه برای چنین حمله‌ای برنامه‌ریزی می‌کردند».